Perkongsian Asatizah: 'UJUB(Sambungan Siri 19)


(Sambungan siri:19)

Hidup kita di dunia ini akan berakhir dengan MATI! Kematian pula samada MATI BAIK, ataupun MATI TIDAK BAIK, na'uzu biLlāh! Mati tidak baik pula, samada mati dalam keadaan KAFIR, maka kekal lah dalam neraka selamanya, atau dalam keadaan FĀSIQ, maka melayakkan azab seksa untuk suatu jangkamasa! Dua-dua pun taknak!

Bila kita akan Mati? tak tahu! Bagaimana keadaan kita mati? tak tahu! Kesudahan kita di akhirat nanti? pun tak tahu! Maka, kerana inilah, menjadi KEWAJIBAN SEPANJANG HAYAT ke atas kita semua, supaya TIDAK TAKBUR KEPADA SESEORANG PUN!

Maka jika kita memandang kepada orang jahil, katakan pada diri kita sendiri, "Si jahil ini, buat dosa dalam keadaan dia tak tahu. Sedangkan aku buat dosa dalam keadaan 'ālim! Maka dia lebih diuzurkan Tuhan berbanding aku!"

Dan jika memandang pula kepada orang 'ālim, katakan pada diri sendiri, "Dia ini sesungguhnya mengetahui apa yang aku tidak tahu, maka mana sama taraf aku dengannya!"

Dan jika memandang kepada orang yang lebih tua umurnya berbanding kita, katakan, "Dia dah beribadah dan beramal taat dahulu sebelum aku! Maka, mana sama aku seumpamanya!"

Dan jika memandang kepada orang yang lebih muda daripada kita pula, katakan, "Aku terlebih dahulu berbuat dosa sebelum dia! Maka, mana sama aku dengan dia!"

Dan bila memandang kepada orang kafir atau ahlul bid'ah yang sesat, katakan pada diri kita, "Tidaklah aku tahu, barangkali dia NANTI diberi hidayah dan mati dalam Islam, sedangkan aku pula yang NANTI dimatikan dalam keadaan dia sekarang ini! Na'uzubiLlāh! Hidayah itu bukan tentu kekal bagiku, sebagaimana ianya bukan aku yang mula-mula dapat! Hakikat sebenar ialah HIDAYAH ITU DALAM GENGGAMAN ALLAH 'AZZA WA JALLA!"

Maka dengan mensilaukan pandangan terhadap KESUDAHAN HAYAT tersebut, bisa membantu kita menepis sifat takbur daripada diri kita. Semua pandangan demikian, terhasil dengan PENGETAHUAN bahawa sesungguhnya KESEMPURNAAN HAKIKI ialah KEBAHAGIAAN AKHIRAT & KEHAMPIRAN DENGAN ALLAH SWT, YANG KEKAL ABADI. Bukanlah kesempurnaan itu pada apa yang zahir di dunia fana ini!

DEMI ALLAH! RISIKO PENGAKHIRAN HIDUP TAK BAIK, SAMA DIKONGSI OLEH PENTAKBUR DAN ORANG YANG DITAKBURKAN KEPADANYA! 'Kita' atau 'Dia', boleh jadi mati suu-ul khatimah! Na'uzubiLlah! Maka lebih baik kita takut dan bimbangkan nasib akhir kita, daripada dok sibuk nasib akhir dia!

Perumpamaanya, andai ada satu jemaah, semua ditangkap dan dipenjarakan atas suatu kesalahan jenayah, dan kesemuanya dijanjikan hukuman pancung, nescaya sibuklah masing-masing berbimbang-bimbang memikirkan nasib akhir masing-masing, hinggakan tak sempat nak fikir nasib akhir teman yang lain!

Maka, tatkala itu, LAYAKKAH MEREKA HENDAK BERSIFAT TAKBUR ANTARA SATU SAMA LAIN???

Comments

Popular posts from this blog

PERANAN IBU BAPA DAN ANAK MENURUT ISLAM

SEJARAH RINGKAS AISYA HUMAIRA

AS MEMILIH: TRUMP VS BIDEN