Bab 4: Perubahan Terkemuka dan Inovasi
Bab 4: Perubahan Terkemuka dan Inovasi
Objektif Pembelajaran
Selepas mengkaji bab ini, anda sepatutnya dapat:
■ Memahami sebab-sebab untuk menentang perubahan.
■ Memahami proses psikologi yang terlibat dalam membuat perubahan besar.
■ Memahami bagaimana untuk membangunkan visi menarik bagi organisasi.
■ Memahami bagaimana untuk melaksanakan perubahan besar dalam organisasi.
■ Memahami ciri-ciri organisasi pembelajaran.
■ Memahami bagaimana pemimpin boleh meningkatkan pembelajaran dan inovasi.
Garis Panduan untuk Melaksanakan Perubahan Besar
• Mewujudkan semangat segera tentang keperluan perubahan.
• Berkomunikasi dengan visi yang jelas mengenai manfaat yang akan diperolehi.
• Mengenal pasti penyokong, penentang, dan alasan untuk perlawanan.
• Membina gabungan luas untuk menyokong perubahan.
• Isi kedudukan penting dengan ejen perubahan kompeten.
• Gunakan pasukan tugas untuk membimbing pelaksanaan perubahan.
• Memperkasakan orang yang kompeten untuk membantu merancang dan melaksanakan perubahan.
• Buat dramatik, perubahan simbolik yang mempengaruhi kerja.
• Sediakan orang untuk perubahan dengan menerangkan bagaimana ia akan memberi kesan kepada mereka.
• Bantu orang menangani tekanan dan kesukaran perubahan besar.
• Memberi peluang untuk kejayaan awal untuk membina keyakinan.
• Memantau perkembangan perubahan dan membuat sebarang penyesuaian yang diperlukan.
• Pastikan orang dimaklumkan mengenai kemajuan perubahan.
• Menunjukkan keyakinan dan komitmen berterusan terhadap perubahan.
Garis Panduan untuk Merangka Visi
• Melibatkan pihak berkepentingan utama.
• Mengenal pasti nilai dan cita-cita bersama.
• Mengenal pasti objektif strategik dengan rayuan yang luas.
• Mengenal pasti unsur-unsur yang relevan dalam ideologi lama.
• Pautan visi kepada kecekapan teras dan pencapaian terdahulu.
• Secara berterusan menilai dan memperbaiki penglihatan.
Garis Panduan untuk Meningkatkan Pembelajaran dan Inovasi
• Merekod orang yang berbakat, kreatif dan memperkasakan mereka untuk menjadi inovatif.
• Menggalakkan penghargaan untuk fleksibiliti dan inovasi.
• Menggalakkan dan memudahkan pembelajaran oleh individu dan pasukan.
• Bantu orang memperbaiki model mental mereka.
• Menilai idea baru dengan eksperimen kecil.
• Leverage learning dari kejutan dan kegagalan.
• Menggalakkan dan memudahkan perkongsian pengetahuan dan idea.
• Memelihara pembelajaran masa lalu dan memastikan penggunaan pengetahuan yang berterusan.
• Tetapkan matlamat inovasi.
• Ganjaran tingkah laku keusahawanan.
Objektif Pembelajaran
Selepas mengkaji bab ini, anda sepatutnya dapat:
■ Memahami sebab-sebab untuk menentang perubahan.
■ Memahami proses psikologi yang terlibat dalam membuat perubahan besar.
■ Memahami bagaimana untuk membangunkan visi menarik bagi organisasi.
■ Memahami bagaimana untuk melaksanakan perubahan besar dalam organisasi.
■ Memahami ciri-ciri organisasi pembelajaran.
■ Memahami bagaimana pemimpin boleh meningkatkan pembelajaran dan inovasi.
Garis Panduan untuk Melaksanakan Perubahan Besar
• Mewujudkan semangat segera tentang keperluan perubahan.
• Berkomunikasi dengan visi yang jelas mengenai manfaat yang akan diperolehi.
• Mengenal pasti penyokong, penentang, dan alasan untuk perlawanan.
• Membina gabungan luas untuk menyokong perubahan.
• Isi kedudukan penting dengan ejen perubahan kompeten.
• Gunakan pasukan tugas untuk membimbing pelaksanaan perubahan.
• Memperkasakan orang yang kompeten untuk membantu merancang dan melaksanakan perubahan.
• Buat dramatik, perubahan simbolik yang mempengaruhi kerja.
• Sediakan orang untuk perubahan dengan menerangkan bagaimana ia akan memberi kesan kepada mereka.
• Bantu orang menangani tekanan dan kesukaran perubahan besar.
• Memberi peluang untuk kejayaan awal untuk membina keyakinan.
• Memantau perkembangan perubahan dan membuat sebarang penyesuaian yang diperlukan.
• Pastikan orang dimaklumkan mengenai kemajuan perubahan.
• Menunjukkan keyakinan dan komitmen berterusan terhadap perubahan.
Garis Panduan untuk Merangka Visi
• Melibatkan pihak berkepentingan utama.
• Mengenal pasti nilai dan cita-cita bersama.
• Mengenal pasti objektif strategik dengan rayuan yang luas.
• Mengenal pasti unsur-unsur yang relevan dalam ideologi lama.
• Pautan visi kepada kecekapan teras dan pencapaian terdahulu.
• Secara berterusan menilai dan memperbaiki penglihatan.
Garis Panduan untuk Meningkatkan Pembelajaran dan Inovasi
• Merekod orang yang berbakat, kreatif dan memperkasakan mereka untuk menjadi inovatif.
• Menggalakkan penghargaan untuk fleksibiliti dan inovasi.
• Menggalakkan dan memudahkan pembelajaran oleh individu dan pasukan.
• Bantu orang memperbaiki model mental mereka.
• Menilai idea baru dengan eksperimen kecil.
• Leverage learning dari kejutan dan kegagalan.
• Menggalakkan dan memudahkan perkongsian pengetahuan dan idea.
• Memelihara pembelajaran masa lalu dan memastikan penggunaan pengetahuan yang berterusan.
• Tetapkan matlamat inovasi.
• Ganjaran tingkah laku keusahawanan.
Comments
Post a Comment