Bab 3: Kelakuan Kepimpinan Berkesan

Bab 3: Kelakuan Kepimpinan Berkesan

Objektif Pembelajaran
Selepas mengkaji bab ini, anda sepatutnya dapat:
■ Memahami mengapa banyak kategori tingkah laku yang berbeza telah dicadangkan.
■ Memahami kaedah penyelidikan yang digunakan untuk mengkaji tingkah laku kepimpinan.
■ Memahami bagaimana tingkah laku pemimpin dapat digambarkan dengan kategori yang luas atau spesifik.
■ Memahami mengapa tugas dan tingkah laku hubungan penting untuk keberkesanan kepimpinan.
■ Memahami mengapa tingkah laku berorientasikan perubahan penting untuk kepimpinan yang berkesan.
■ Memahami bagaimana jenis tugas dan tingkah laku hubungan khusus boleh digunakan dengan berkesan.

Contoh Tugas, Perhubungan, dan Perilaku Berorientasikan Perubahan

Kelakuan berorientasikan tugas
• Mengadakan aktiviti kerja untuk meningkatkan kecekapan.
• Merancang operasi jangka pendek.
• Menetapkan kerja kepada kumpulan atau individu.
• Jelaskan keputusan yang dijangkakan untuk sesuatu tugas.
• Menjelaskan keutamaan untuk objektif tugas yang berlainan.
• Tetapkan matlamat dan piawaian spesifik untuk prestasi tugas.
• Menjelaskan peraturan, dasar, dan prosedur operasi standard.
• Mengarahkan dan menyelaras aktiviti kerja.
• Memantau operasi dan prestasi.
• Selesaikan masalah segera yang akan mengganggu kerja.

Kelakuan berorientasikan hubungan
• Memberi sokongan dan galakan kepada seseorang yang mempunyai tugas yang sukar.
• Berikan keyakinan bahawa seseorang atau kumpulan boleh melakukan tugas yang sukar.
• Bersosial dengan orang untuk membina hubungan.
• Mengiktiraf sumbangan dan pencapaian.
• Menyediakan bimbingan dan bimbingan apabila sesuai.
• Berunding dengan orang mengenai keputusan yang mempengaruhi mereka.
• Memberi kuasa kepada orang ramai untuk menentukan cara terbaik untuk melakukan tugas.
• Pastikan orang diberitahu mengenai tindakan yang mempengaruhi mereka.
• Bantu menyelesaikan konflik dengan cara yang konstruktif.
• Gunakan simbol, upacara, ritual, dan cerita untuk membina identiti pasukan.
• Menggalakkan kepercayaan dan kerjasama antara anggota unit kerja.
• Merakam ahli baru yang kompeten untuk pasukan atau organisasi.

Perilaku Perubahan Berorientasikan
• Memantau persekitaran luaran untuk mengesan ancaman dan peluang.
• Mentakrasikan peristiwa untuk menjelaskan keperluan perubahan.
• Belajar pesaing dan orang luar untuk mendapatkan idea untuk penambahbaikan.
• Membayangkan kemungkinan baru yang menarik untuk organisasi.
• Galakkan orang ramai untuk melihat masalah atau peluang dengan cara yang berbeza.
• Membangunkan strategi baru yang inovatif yang dikaitkan dengan kecekapan teras.
• Menggalakkan dan memudahkan inovasi dan keusahawanan dalam organisasi.
• Menggalakkan dan memudahkan pembelajaran kolektif dalam pasukan atau organisasi.
• Eksperimen dengan pendekatan baru untuk mencapai matlamat.
• Buat perubahan simbolik yang konsisten dengan visi atau strategi baru.
• Menggalakkan dan memudahkan usaha untuk melaksanakan perubahan besar.
• Mengumumkan dan meraikan kemajuan dalam melaksanakan perubahan.


Garis Panduan Perancangan Tindakan
• Kenal pasti langkah-langkah tindakan yang diperlukan.
• Mengenal pasti langkah-langkah tindakan urutan yang optimum.
• Anggarkan masa yang diperlukan untuk melaksanakan setiap langkah tindakan.
• Tentukan masa permulaan dan tarikh akhir untuk setiap langkah tindakan.
• Anggarkan kos setiap langkah tindakan.
• Tentukan siapa yang akan bertanggungjawab untuk setiap langkah tindakan.
• Membangunkan prosedur untuk memantau kemajuan.


Garis Panduan untuk Memperjelaskan Peranan dan Objektif
• Jelas menerangkan tugasan.
• Terangkan sebab untuk tugasan.
• Periksa pemahaman tentang tugasan.
• Berikan apa-apa arahan yang diperlukan dalam cara melakukan tugas itu.
• Menjelaskan keutamaan untuk objektif atau tanggungjawab yang berlainan.
• Tetapkan matlamat dan tarikh akhir untuk tugasan penting.


Garis Panduan Pemantauan Operasi
• Mengenalpasti dan mengukur petunjuk prestasi utama.
• Memantau pemboleh ubah proses utama serta hasil.
• Mengukur kemajuan berbanding pelan dan belanjawan.
• Membangun sumber maklumat secara bebas.
• Mengendalikan mesyuarat semakan kemajuan pada waktu yang sesuai.
• Perhatikan operasi secara langsung apabila ia boleh dilaksanakan.
• Tanya soalan khusus tentang kerja.
• Menggalakkan pelaporan masalah dan kesilapan.
• Gunakan maklumat daripada pemantauan untuk membimbing tingkah laku lain.


Garis Panduan untuk Sokongan
• Tunjukkan penerimaan dan perhatian positif.
• Sediakan simpati dan sokongan apabila orang itu cemas atau kecewa.
• Meningkatkan keyakinan diri seseorang dan keyakinan diri.
• Bersedia untuk membantu masalah peribadi.

Garis Panduan untuk Membangunkan
• Tunjukkan kebimbangan untuk perkembangan setiap orang.
• Bantu orang mengenal pasti cara untuk meningkatkan prestasi.
• Bersabar dan membantu apabila menyediakan latihan.
• Memberi nasihat kerjaya yang berguna.
• Bantu orang yang bersedia membuat perubahan pekerjaan.
• Menggalakkan kehadiran dalam aktiviti latihan yang berkaitan.
• Memberi peluang untuk belajar dari pengalaman.
• Menggalakkan pembinaan oleh rakan sekiranya sesuai.
• Menggalakkan reputasi orang itu.

Garis Panduan untuk Menyedari
• Mengiktiraf pelbagai sumbangan dan pencapaian.
• Secara aktif mencari caruman untuk diiktiraf.
• Kenali penambahbaikan prestasi.
• Mengakui usaha-usaha terpuji yang gagal.
• Jangan menghadkan pengiktirafan kepada pekerjaan penglihatan tinggi.
• Jangan menghadkan pengiktirafan kepada beberapa pemain terbaik.
• Memberi pengiktirafan khusus.
• Memberi pengiktirafan yang tepat pada masanya.
• Gunakan bentuk pengiktirafan yang sesuai.

Comments

Popular posts from this blog

PERANAN IBU BAPA DAN ANAK MENURUT ISLAM

SEJARAH RINGKAS AISYA HUMAIRA

AS MEMILIH: TRUMP VS BIDEN