Persatuan Mahasiswa Hadhari (PMH), UiTM Shah Alam

Persatuan Mahasiswa Hadhari ditubuhkan pada tahun 2005 dengan tujuan untuk menyampaikan informasi islam pada mahasiswa di alam kampus.

Sahabat Prihatin

Sahabat Prihatin merupakan satu program di bawah Persatuan Mahasiwa Hadhari UiTM Shah Alam dengan kerjasama Academy Contemporary Islamic Studies (ACIS). Program ini dijalankan sepanjang semester pada setiap hari Rabu.

Page Rasmi Persatuan Mahasiswa Hadhari (PMH)

Jangan lupa untuk like page rasmi PMH di Facebook untuk mengetahui lebih lanjut tentang aktiviti yang dijalankan sepanjang semester (^^,).

PMH Di Puncak Broga

Pada 07 Jun 2014 bersamaan 9 Syaaban 1435 Persatuan Mahasiswa Hadhari (PMH) telah berjaya menganjurkan satu aktiviti Pendakian Ke Puncak Impian iaitu Puncak Broga di Semenyih,Selangor.

Tuesday, 31 December 2013

20 Tips Menghadapi Ujian Untuk Siswa/Siswi muslim.

Maha suci Allah yang telah memberikan kedamaian dan rahmat atas Rasul dan  juga atas keluarga dan sahabatnya.

Siswa/siswi Muslim menaruh kepercayaanya kepada Allah ketika menghadapi ujian di seluruh dunia, dan  mengharap pertolongan-Nya . Rasulullah  S.A.W bersabda : “Mukmin yang kuat lebih baik dan lebih dicintai Allah daripada mukmin yang lemah, meskipun keduanya baik. Berusaha untuk mencapai apa yang akan menguntungkanmu dan mencari bantuan dari Allah, dan jangan merasa tidak berdaya. “ (Sahih Muslim, Hadis no.2664)
Diantara maksud sahih ini adalah :
1.  Berdo’a kepada Allah sesuai yang dianjurkan oleh Islam. Contoh doa’nya adalah seperti ini
“Rabbiy ishrah li sadri wa yassir li amri”
artinya :  Ya Allah, lapangkanlah dadaku dan buatlah semua urusan mudah bagiku
2. Tidur lebih cepat agar keesokan harinya lebih segar dalam menghadapi ujian.
3. Menyiapkan semua peralatan yang diperlukan untuk ujian,  seperti pena, penggaris , kalkulator dan jam tangan, karena persiapan yang matang dapat membantu seseorang untuk menjawab pertanyaan.
4.  Membaca doa ‘sebelum meninggalkan rumah: “Bismillaah, tawakkaltu ‘ala Allaah, wa laa hawla wa laa quwwata illa Billaah. Allaahumma inni a’oodhu bika an adilla aw udalla, aw azilla aw uzalla, aw azlima aw uzlama, aw ajhala aw yujhala ‘alayya (Dengan  nama Allah, aku bertawakal kepada Allah,  dan tidak ada kekuatan kecuali dari Allah. Ya Allah, aku berlindung kepada Engkau supaya aku tidak tersesat atau disesatkan, supaya aku terhindar (tidak sengaja melakukan dosa)  supaya aku tidak menindas atau tertindas, supaya aku tidak berbuat bodoh atau dianggap bodoh). “Jangan lupa mencari orang tua dan minta didoa’kan supaya bisa menjalankan ujian dengan baik”
5. Menyebut nama Allah sebelum memulai ujian, untuk menyebut nama Allah disyariatkan ketika memulai suatu tindakan yang diperbolehkan; ini membawa berkah, dan mencari bantuan dari Allah adalah salah satu hal untuk mendapatkan kekuatan dan berkah.
6. Hanya takut kepada Allah berkenaan dengan teman sekelas Anda, dan jangan terpengaruh oleh kecemasan atau rasa takut mereka akan kegagalan ujian tepat sebelum ujian, karena kecemasan adalah penyakit yang menular. Sebaliknya, membuat mereka merasa optimis dengan mengatakan kata-kata yang baik seperti yang telah disyariatkan dalam Islam adalah hal yang dianjurkan. Nabi (Shalallahu ‘Alaihi Wassalam)  optimis ketika ia mendengar nama Suhayl (yang berarti “mudah”) dan beliau berkata: “Hal-hal  telah dibuat mudah bagi kamu.” Beliau dulu juga suka mendengar kata-kata ‘Yaa Raashid, ketika ia pergi keluar untuk tujuan apapun. Jadi optimis bahwa Anda dan saudara-saudara akan lulus ujian ini.
7. Mengingat Allah (dengan dzikir) dapat menghilangkan  kecemasan dan ketegangan. Jika ada sesuatu yang terlalu sulit bagi kamu, berdoalah  kepada Allah agar diberi kemudahan.
8 .Pilih tempat yang baik untuk duduk selama ujian, jika kamu bisa. Jaga punggung tetap lurus, dan duduk di kursi dengan cara yang baik dan sehat.
9. Perhatikanlah soal ujian pertama-tama. Penelitian menyarankan agar kita menghabiskan 10% dari waktu ujian untuk membaca pertanyaan dengan hati-hati, mencatat kata-kata penting dan membagi waktu antara melihat pertanyaan dan menjawab.
10. Jawablah pertanyaan yang mudah terlebih dahulu, daripada yang sulit. Sambil membaca pertanyaan, buatlah catatan yang berisi ide-ide yang bisa kamu gunakan untuk menjawab pertanyaan nanti.
11. Menjawab pertanyaan yang lebih penting/utama/mempunyai bobot nilai tertinggi dahulu.
12. Memulai menjawab pertanyaan yang kamu tahu jawabanya terlebih dahulu. Lalu jawablah pertanyaanyang punya nilai tertinggi, dan tinggalkan saja sementara  pertanyaan yang anda tidak tahu jawabanya atau pertanyaan yang membutuhkan waktu lama untuk dipikirkan jawabnya.
13. Luangkan waktu kamu untuk menjawab dengan tidak tergesa-gesa,  karena Nabi (Shalallahu ‘Alaihi Wassalam) bersabda: “Musyawarah adalah dari Allah dan tergesa-gesa adalah dari setan.” (Sebuah hadits hasan. Shahih Al-Jami, 3011)
14. Pikirkan dengan hati-hati ketika menjawab dan memilih jawaban yang tepat jika menemukan pilihan ganda.  Jika kamu yakin bahwa kamu telah memilih jawaban yang benar, maka  kuatkan hati dan waspadalah dari waswasah (bisikan dari setan yang dapat membuat kamu ragu-ragu). Jika kamu tidak yakin, lalu mulai dengan menghilangkan jawaban yang salah atau tidak mungkin, kemudian memilih jawaban yang benar berdasarkan apa yang kamu anggap mungkin benar. Jika kamu menebak pada jawaban yang benar jangan mengubahnya kecuali kamu yakin bahwa itu salah – terutama jika kamu akan kehilangan nilai untuk jawaban yang salah. Penelitian menunjukkan bahwa jawaban yang benar biasanya yang dipikirkan oleh siswa pertama kali.
15. Dalam ujian tertulis, kumpulkan semua jawaban kamu sebelum kamu mulai untuk menjawab. Menulis garis besar jawaban kamu dengan beberapa kata akan mmberikan jawaban yang lengkap. Kemudian urut jawaban-jawaban tersebut sesuai dengan tingkat jawaban yang ingin kalian tulis nanti dari yang paling ingin kalian tulis sampai dengan yang tidak terlalu kalian yakini untuk ditulis.
16. Tulis pokok-pokok jawaban utama kamu di awal baris, karena pokok jawaban utama adalah yang paling dicari oleh pemeriksa ujian, dan mungkin saja jika jawaban yang dia cari tidak terdapat pada awal baris dan ternyata terdapat pada tengah halaman/baris si pemeriksa tidak akan mempedulikanya dan menyalahkanya akibat terburu-buru.
17. Manfaatkan 10% dari waktu untuk mengkaji jawaban kamu. Luangkan waktu kamu dalam meninjau, terutama dalam masalah matematika dan hal-hal yang berhubungan dengan angka-angka. Tahan keinginan untuk keluar kelas dengan cepat  dan jangan pedulikan orang-orang yang lebih dulu keluar dari anda. Mereka bisa saja menjadi orang-orang yang mendapat  nilai rendah nantinya karena keluar terlalu dini.
18 Jika kamu menemukan setelah ujian bahwa  beberapa jawaban kamu salah, jadikan sebagai pelajaran untuk dipersiapkan di masa depan, agar tidak terburu-buru dalam menjawab pertanyaan. Terima kehendak dan takdir dari Allah serta jangan frustasi atau putus asa . Ingat hadits Nabi (Shalallahu ‘Alaihi Wassalam), “Jika sesuatu menimpa kamu, jangan katakan,” Seandainya saja saya  melakukan ini dan itu. “Sebaliknya berkata,’ Allah wa maa Qadar sha’a kaan (ini takdir Allah dan apa yang Dia kehendaki akan terjadi) “(Shahih Muslim, dan bagian pertama dari hadits ini telah disebutkan di atas).
19. INGAT,  bahwa kecurangan/mencontek adalah haram baik dalam tes bahasa asing atau tes lainnya. Nabi (Shalallahu ‘Alaihi Wassalam) bersabda, “Barangsiapa yang menipu bukanlah untuk salah satu dari kita.” Kecurangan adalah kesalahan dan itu adalah haram apalagi jika tujuanya untuk mendapatkan gelar atau sertifikat, dll .  Konsekuensi dan dosanya sama dengan berselingkuh. Jadi jangan lakukan hal yang diharamkan agama, dan Allah akan memelihara kamu dari karunia-Nya. Menolak semua tawaran hal-hal yang haram (Memberikan contekan) datang kepada kamu dari orang lain. Orang yang meninggalkan sesuatu demi Allah, Allah akan mengganti dengan sesuatu yang lebih baik.  Kamu harus mengecam dan melawan kejahatan, dan memberitahu pihak berwenang tentang hal seperti itu yang kamu lihat saat ujian, atau sebelum atau setelah itu. Ini bukan jenis fitnah yang  dilarang justru untuk melaporkan kejahatan yang tercela adalah wajib.
Menasihati orang-orang yang menjual belikan pertanyaan atau soal dan jawaban yang di posting di Internet dan sebagainya, atau yang mempersiapkan contekan k. Katakan kepada mereka untuk takepadaut Allah, dan kepada mereka yang berkuasa tentang apa yang mereka lakukan dan pada uang yang mereka peroleh dari itu. Katakan kepada mereka bahwa mereka hanyalah menghabiskan waktu dalam mempersiapkan hal-hal yang di haramkan dan hanya mengumpulkan dosa-dosa. Ingatkan tentang siksa kubur kepada mereka.
20. Ingatlah apa aja yang telah kamu siapkan untuk akhirat, dan pertanyaan-pertanyaan yang akan diberikan oleh malaikat dalam kubur, dan bagaimana caranya agar selamat dihari kiamat. Siapa pun yang selamat dari neraka dan masuk surga adalah orang-orang yang beruntung.
Kita memohon kepada Allah agar  berhasil di dunia dan  kita bisa berada di antara mereka yang menang serta berada di surga, karena Dia-lah Yang Maha Mendengar lagi maha menjawab doa.
Oleh Muhammad Salih Al-Munajjid

Wednesday, 11 December 2013

Nota untuk Exco Multimedia

Assalamulaikum wbt,pertama-tama marilah kita meninggi kesyukuran kepada Allah,kerana dengan limpah kurnianya dapat kita mendengar,melihat,membaca dan hidup hingga ke saat ini,DAN SATU NIKMAT YANG TERBESAR YANG KITA TERIMA ADALAH NIKMAT IMAN DAN ISLAM :)
dan bersama-sama kita sentiasa amalkan selawat keatas nabi,sebagai tanda cinta & rindu terhadap seorang hamba Allah yang sanggup berkorban untuk umatnya.. :)


Nota istimewa ini saya tujukan khas untuk exco multimedia PMH yang akan datang,dan umumnya kepada para pembaca yang saya sayangi sekalian.
CATATAN ISTIMEWA ini adalah berdasarkan pengalaman saya berkhidmat untuk PMH dan lain-lain persatuan.Apa yang saya harapkan untuk kita sama-sama mengambil berat akan kualiti publisiti,kerana untuk  MENARIK lebih ramai orang mendekati ISLAM.Hakikatnya manusia memang suka kepada seni dan keindahan :)


Baik,saya akan catatkan dalam bentuk point supaya mudah untuk difahami :)

1.RESOLUTION
saya sangat tekankan bab RESO ini untu kita menjimatkan duit dan masa:
untuk poster saiz
A4 = RESO 300 PIXEL/INCH
A3 = RESO 400 PIXEL/INCH
untuk A2 dan A1,saya tak pernah cuba lagi.,tapi mengikut prediction
A2 = RESO 500 PIXEL/INCH
A1 = RESO 600 PIXEL/INCH
kalau anda silap resolution mengikut saiz,hasil cetakan konfem teruk dan pecah-pecah.
so be prepare ok :)

untuk BANNER
RESO 70 PIXEL/INCH
(jangan lebih,jangan kurang,secukup rase je :) )
-BANNER XKISAH SAIZ BERAPE,guna je reso 70 ea :)

2.SAIZ BANNER

selalu orang pening nak tentukan saiz banner,yelah benda besar kan..susah nak bayang berapa ukurannya.
saya sediakan satu tips yang sangat berguna.

#TIPS
tinggi badan manusia standard 160cm bersamaan 5 kaki(5.244feet) ,so korang predict la saiz yang sesuai ikut ukuran yang sedia ada depan mata,yang laki jangan tengok prmpuan lama2 lak ,sbb nk predict saiz banner katenyer,,katenyer lah(ayat legend hisyam azli) .. :)

3.JUMLAH

selalu orang pening gak isu ni,berapa banyak banner kita nak cetak?..berapa banyak flyers?..poster? dll

untuk event sedarhana
poster - 30 helai saiz A3
banner - 2 atau 3 saiz ikut bajet.
flyers - 400 helai A4 kerat 4
Video teaser - durasi jangan lebih 2 min,lagi kurang lagi baik.

untuk program besar naikkan 2 kali ganda dari jmlh program sedahana
(video jgn jadi 2 minit pulak)

4.PUBLISITI

ikut kretiviti korang :)

akhir kalam,terima kasih sahabat surau JATI,terima kasih PMH kerana banyak menyediakan platform kepada saya untuk mencuba bidang ini.Dan nasihat saya ,mungkin kita join persatuan,kita harapkan persatuan ni akan bagi kita makan dan minum..tapi sebenarnya jika kita nak dapatkan sesuatu kita yang kena sediakan makan dan minum untuk persatuan....ayat berkias ..he3






Wednesday, 4 December 2013

Kisah Kucing & Rasulullah SAW



Kisah Kucing & Rasulullah SAW







Tahukah anda bahwa kucing adalah binatang kesayangan Nabi? Tapi Nabi menyayangi semua binatang dan mereka semua diperlakukan mulia. Banyak kisah tentang kucing (kerana kucing memang binatang yang banyak berkeliaran disekitar manusia). Bahkan nabi juga memiliki kucing peliharaan

Setiap kali Nabi menerima tamu di rumah, nabi SELALU menggendong mueeza (nama kucingnya) dan ditaruh dipahanya. Salah satu sifat Mueeza yang paling nabi suka:

'Mueeza selalu mengeong ketika mendengar azan, seolah-olah ngeongnya seperti mengikuti lantunan suara adzan'

Nabi berpesan untuk menyayangi kucing peliharaan layaknya menyanyangi keluarga sendiri.

Lalu, pernah juga nabi ingin mengambil jubahnya, eh ada Muezza sedang tidur diatasnya.. Nabi pun memotong belahan lengan yang ditiduri mueeza dari jubahnya supaya tidak membangunkan Muezza.

Saat Nabi pulang ke rumah, Muezza terbangun dan merunduk kepada majikannya. Sebagai balasan, nabi menyatakan kasih sayangnya dengan mengelus lembut ke badan kucing itu. Nabi menekankan di beberapa hadis bahwa kucing itu tidak najis. Bahkan diperbolehkan untuk berwudhu menggunakan air bekas minum kucing karena dianggap suci. Kenapa Rasulullah Saw yang buta baca-tulis, berani mengatakan bahwa kucing suci, tidak najis? Lalu, bagaimana Nabi mengetahui kalau pada badan kucing tidak terdapat najis?



Keistimewaan dari KUCING


Pada kulit kucing terdapat otot yang berfungsi untuk menolak telur bakteria. Otot kucing itu juga dapat menyesuaikan dengan sentuhan otot manusia.

Permukaan lidah kucing tertutupi oleh berbagai benjolan kecil yang runcing, benjolan ini bengkok mengerucut seperti kikir atau gergaji. Bentuk ini sangat berguna untuk membersihkan kulit. Ketika kucing minum, tidak ada setitis pun cairan yang jatuh dari lidahnya.

Sedangkan lidah kucing sendiri merupakan alat pembersih yang paling canggih, permukaannya yang kasar boleh membuang bulu-bulu mati dan membersihkan bulu-bulu yang tersisa di badannya.

Telah dilakukan berbagai penelitian terhadap kucing dan berbagai perbezaan usia, perbezaan posisi kulit, punggung, bahagian dalam telapak kaki, pelindung mulut, dan ekor. Pada bagian-bagian tersebut dilakukan pengambilan sample dengan usapan. Di samping itu, dilakukan juga penanaman kuman pada bagian-bagian khusus. Terus diambil juga cairan khusus yang ada pada dinding dalam mulut dan lidahnya.

Hasil yang diperolehi adalah:

1. Hasil yang diambil dari kulit luar tenyata negatif berkuman, meskipun dilakukan berulang-ulang.
2. Perbandingan yang ditanamkan kuman memberikan hasil negatif sekitar 80% jika dilihat dari cairan yang diambil dari dinding mulut.
3. Cairan yang diambil dari permukaan lidah juga memberikan hasil negatif berkuman.
4. Sekalinya ada kuman yang ditemukan saat proses penelitian, kuman itu masuk kelompok kuman yang dianggap sebagai kuman biasa yang berkembang pada tubuh manusia dalam jumlah yang terbatas seperti, enterobacter, streptococcus, dan taphylococcus. Jumlahnya kurang dan 50 ribu pertumbuhan.
5. Tidak ditemukan kelompok kuman yang beragam.

Berbagai sumber yang dapat dipercaya dan hasil penelitian laboratorium menyimpulkan bahwa kucing tidak memiliki kuman dan mikroba. Liurnya bersih dan membersihkan.




Komen Para Doktor pakar dalam Bidang Kuman

Menurut Dr. George Maqshud, ketua laboratorium di klinik Haiwan Baitharah, jarang sekali ditemukan adanya kuman pada lidah kucing. Jika kuman itu ada, maka kucing itu akan sakit.

Dr. Gen Gustafsirl menemukan bahwa kuman yang paling banyak terdapat pada anjing, manusia 1/4 anjing, kucing 1/2 manusia. Doktor haiwan di rumah sakit hewan Damaskus, Sa’id Rafah menegaskan bahwa kucing memiliki perangkat pembersih yang bemama lysozyme.

Kucing tidak suka air kerana air merupakan tempat yang sangat subur untuk pertumbuhan bakteri, terlebih pada genangan air (lumpur, genangan hujan, dll). Kucing juga sangat menjaga kestabilan kehangatan tubuhnya. Ia tdk banyak berjemur dan tidak dekat2 dgn air. Tujuannya agar bakteri tidak berpindah kepadanya. Inilah yang menjadi faktor tidak adanya kuman pada tubuh kucing.

Dan hasil penelitian kajian yang telah di lakukan di laboratorium haiwan, ditemukan bahwa badan kucing bersih secara keseluruhan. Ia lebih bersih dari manusia.

Sisa makanan kucing hukumnya suci.

Hadis Kabsyah binti Ka’b bin Malik menceritakan bahwa Abu Qatadah, mertua Kabsyah, masuk ke rumahnya lalu ia menuangkan air untuk wudhu. Pada saat itu, datang seekor kucing yang ingin minum. Lantas ia menuangkan air di bejana sampai kucing itu minum.

Kabsyah berkata, “Perhatikanlah.” Abu Qatadah berkata, “Apakah kamu heran?” Ia menjawab, “Ya.”
Lalu, Abu Qatadah berkata bahwa Nabi SAW prnh bersabda, “Kucing itu tidak najis. Ia binatang yang suka berkeliling di rumah (binatang rumahan),” (HR At-Tirmidzi, An-Nasa’i, Abu Dawud, dan Ibnu Majah).

Diriwayatkan dan Ali bin Al-Hasan, dan Anas yang menceritakan bahwa Nabi Saw pergi ke Bathhan suatu daerah di Madinah. Lalu, beliau berkata, “Ya Anas, tuangkan air wudhu untukku ke dalam bejana.”
Lalu, Anas menuangkan air. Ketika sudah selesai, Nabi menuju bejana. Namun, seekor kucing datang dan menjilati bejana. Melihat itu, Nabi berhenti sampai kucing tersebut berhenti minum lalu berwudhu.
Nabi ditanya mengenai kejadian tersebut, beliau menjawab, “Ya Anas, kucing termasuk perhiasan rumah tangga, ia tidak dikotori sesuatu, bahkan tidak ada najis.”

Diriwayatkan dari Dawud bin Shalih At-Tammar dan ibunya yang menerangkan bahwa budaknya memberikan Aisyah semangkuk bubur. Namun, ketika ia sampai di rumah Aisyah, tenyata Aisyah sedang shalat. Lalu, ia memberikan isyarat untuk menaruhnya. Sayangnya, setelah Aisyah menyelesaikan shalat, ia lupa ada bubur. Datanglah seekor kucing, lalu memakan sedikit bubur tersebut. Ketika ia melihat bubur tersebut dimakan kucing, Aisyah lalu membersihkan bahagiian yang disentuh kucing, dan Aisyah memakannya.
Rasulullah Saw bersabda, “Ia tidak najis. Ia binatang yang berkeliling.” Aisyah pernah melihat Rasulullah Saw berwudhu dari sisa jilatan kucing, (HR AlBaihaqi, Abd Al-Razzaq, dan Al-Daruquthni).

Hadis ini diriwayatkan dari Malik, Ahmad, dan imam hadis yang lain. Oleh kerana itu, kucing adalah binatang, yang badan, keringat, bekas dari sisa makanannya suci.




Sumber :
http://benderabulan.blogspot.com/2010/08/kenapa-kucing-menjadi-binatang.html
5 Agustus 2010

Sumber Gambar:

http://www.zulhamhafid.com/kucing.html/
http://dellone2one.com/
http://dellone2one.com/

Monday, 25 November 2013

Street Photography

Assalamualaikum..
syukran pada sahabat2 atas sokongan kalian pada kami!

*antara perkara menarik program Street Photography*
1) peserta mengambil gambar di spanjang route dari Tasik seksyen 2 ke Masjid Negeri
2) peserta dihidangkan dgn tazkirah di setiap checkpoint sebagai pengisian buat para peserta
3) mengeratkan hubungan sesama peserta serta hubungan dengan AJK2 PMH..
4) hadiah disediakan buat pemenang hasil undian org ramai




















Teruskan bersama kami & nantikan program kami yang seterusnya! 

Thursday, 21 November 2013

VCD Khas Grafik Designer


Assalamulaikum wbt,
PMH kembali melakukan anjakan paradigma dengan mengeluarkan produk terbaik untuk bakal GRAPHIC DESIGNER!!!
Pengalaman mengajar kelas santai banyak menyedarkan saya tentang masalah-masalah yang dihadapi peserta,dan teknik-teknik penting yang perlu ada pada seseorang yang berani menceburi bidang grafik.
     
Masalah yang ketara dihadapi peserta adalah ,apabila habis mengikuti kursus multimedia,kecenderungan peserta untuk mempraktis ilmu dipelajari adalah kurang.Ini disebabkan atas beberapa faktor ,antaranya adalah kekangan masa dan tiada follow up dari apa yang dipelajari.

Solusi untuk permasalahan tersebut adalah,peserta perlukan bekalan secukupnya apabila selesai menyertai kursus.Umpama memiliki pendrive ,kita boleh rujuk semula apa yang telah dipelajari apabila perlu dan mengikut kesesuaian masa kita.

mungkin ada yang akan mengatakan:

1.Alorh,benda boleh cari sendiri boh..youtube banyak, internet kan ado..

jawapan saya:
betul ,mmg boleh cari sendiri,tetapi....
masalah mencari sendiri apabila kita masih baru dalam bidang ini adalah,

1.terlalu banyak sangat rujukan

2.video tutorial di internet terlalu banyak trick yang agak complicated,yang berpengalaman tentu boleh membezakan dan mencadangkan yang terbaik.

3.bagi yang masih baru,mungkin mengambil masa yang lama untuk mentelaah satu persatu sumber.

MASA,KOMITMEN,KERUNSINGAN ANDA BAKAL DISELESAIKAN DENGAN :

::VCD KHAS PMH : TEMPLETE PHOTOSHOP DAN SONY VEGAS::

VCD ISTIMEWA INI MENGANDUNGI:-
-TEMPLETE-TEMPLETE POSTER PROGRAM PMH,DAN MONTAJ PMH
-TRICK AND TUTORIAL
-INSTALLER SONY VEGAS DAN PHOTOSHOP
-KOLEKSI-KOLEKSI PERTANDINGAN VIDEO YANG TIDAK PERNAH DITAYANGKAN DI TVPMH

HARGA SE-UNIT AKAN DIUMUMKAN DI GROUP FB PMH

-PESERTA STREET PHOTOGRAPHY akan mendapatkan VCD ISTIMEWA INI SECARA PERCUMA!!!-

RUGI BOH X JOIN!!!...he3















Wednesday, 20 November 2013

SELEMBAR BULU MATA


        Diceritakan di Hari Pembalasan kelak, ada seorang hamba Allah sedang diadili. Ia dituduh bersalah, menyia-nyiakan umurnya di dunia untuk berbuat maksiat. Tetapi ia berkeras membantah.

"Tidak. Demi langit dan bumi sungguh tidak benar. Saya tidak melakukan semua itu."

"Tetapi saksi-saksi mengatakan engkau betul-betul telah menjerumuskan dirimu sendiri ke dalam dosa," jawab malaikat.

Orang itu menoleh ke kiri dan ke kanan, lalu ke segenap penjuru. Tetapi anehnya, ia tidak menjumpai seorang saksi pun yg sedang berdiri. Di situ hanya ada dia sendirian. Makanya ia pun menyanggah,

"Manakah saksi-saksi yg kau maksudkan? Di sini tdk ada siapa kecuali aku dan suaramu."

"Inilah saksi-saksi itu," Ujar malaikat.


Tiba-tiba mata angkat bicara, "Saya yg memandangi."
Disusul oleh telinga, "Saya yg mendengarkan."
Hidung pun tidak ketinggalan,"Saya yang mencium."
Bibir mengaku, "Saya yang merayu."
Lidah menambah, "Saya yang mengisap."
Tangan meneruskan, "Saya yang meraba dan meremas."
Kaki menyusul, "Saya yang dipakai lari ketika ketahuan."

"Nah kalau kubiarkan, seluruh anggota tubuhmu akan memberikan kesaksian
tentang perbuatan aibmu itu", ucap malaikat.

Orang tersebut tidak dapat membuka sanggahannya lagi. Ia putus asa dan amat berduka, sebab sebentar lagi bakal dihunuskan ke dalam jahanam. Padahal, rasa-rasanya ia telah terbebas dari tuduhan dosa itu. Tatkala ia sedang dilanda kesedihan itu, sekonyong-konyong terdengar suara yg amat lembut dari selembar bulu matanya:

"Saya pun ingin juga mengangkat sumpah sebagai saksi."

"Silakan", kata malaikat.

"Secara jujurnya, menjelang ajalnya,pada suatu tengah malam yg sunyi, aku pernah dibasahinya dengan air mata ketika ia sedang menangis menyesali perbuatan buruknya. Bukankah nabinya pernah berjanji, bahawa apabila ada seorang hamba kemudian bertaubat, walaupun selembar bulu matanya saja yg terbasahi air matanya, namun sudah diharamkan dirinya dari ancaman api neraka? Maka saya, selembar bulu matanya, berani tampil sebagai saksi bahawa ia telah melakukan taubat sampai membasahi saya dengan air mata penyesalan."

Dengan kesaksian selembar bulu mata itu, orang tersebut dibebaskan dari neraka dan dihantarkan ke syurga. Sampai terdengar suara bergaung kepada para penghuni syurga:

"Lihatlah, Hamba Tuhan ini masuk syurga kerana pertolongan selembar bulu mata."


Monday, 11 November 2013

Nota Cinta untuk Allah

Allah….alt
Ingin sekali aku menulis nota cinta untuk-Mu,
Nota cinta yang sudah lama tidak kutuliskan untuk-Mu,
Bersama embun titisan air mata cinta pada-Mu.
Allah…
Ingin sekali aku mengarang nota cinta buat-Mu,
Nota cinta yang sudah lama tidak kukarang buat-Mu,
Bersama bunga perasaan rindu yang menggebu-gebu.
Allah…
Ingin sekali aku mengirim nota cinta pada-Mu,
Nota cinta yang sudah lama tidak dikirim pada-Mu,
Bersama wangian kesetiaan yang yakin dan padu.
Allah…
Jika ku tulis, ku karang lalu kirim padaMu,
Masihkah Kau sudi membacanya seperti dulu?
Suatu nota dari seorang aku,
Yang hina lagi jahil malah kaku,
Dalam menanggapi erti cinta sejati dariMu.
Allah…
Jika ku tulis, ku karang lalu kirim pada-Mu,
Sudikah Kau membalasnya buat diriku?
Sebuah nota pada seorang aku,
Yang curang tak bererti lagi buntu,
Dalam menanggapi erti kehambaan pada-Mu.
Allah…
Ingin sekali aku memberikan nota cinta untuk-Mu,
Tapi aku malah jadi tidak tahu,
Mahu bermula dari mana,
Mahu mengakhirkan bagaimana.
Allah…
Apakah masih pantas untuk mulutku yang hina ini,
Menyebut nama-Mu Yang Agung itu,

Friday, 8 November 2013

STREET PHOTOGRAPHY SEBUAH REVOLUSI



Street Photography,merupakan sebuah program yang jarang sekali diadakan,namun tahukah anda?,street photography ini sangat terkenal di negara-negara maju di seluruh dunia seperti cina,amerika dan kebanyakan negara eropah.PMH mengambil pendekatan berani,mencuba sesuatu yang baru,dengan menganjurkan street photography bertemakan explorace+photo outing.Pendekatan ini diambil supaya memenuhi tuntutan dakwah,dengan memberi pengisian disetiap checkpoint yang disediakan.Pengangkutan peserta adalah bebas,anda disarankan untuk berjalan kaki bagi mendapatkan feel program ini.

Street Photography,merupakan keadaan seorang photographer mengambil gambar samada secara spontan,atau gambar yang dirancang,konsep  yang kami tekankan adalah supaya  peserta merasai kesyukuran hidup sebagai hamba Allah,dengan pelbagai nikmat dan keindahan yang  dapat dilihat disekeliling kita,segalanya dirangkum di bawah satu tema iaitu " A  Journey".

Melalui sekeping gambar,para penonton yang melihat mampu untuk tersentuh dan mensyukuri nikmat yang diberikan oleh Allah,ini adalah yang kami harapkan.Para peserta bebas untuk menggunakan sebarang jenis kamera ,DSLR atau bukan DSLR.

Cara penilaian hasil karya peserta adalah menggunakan kaedah yang sangat unik,penilaian akan dibuat oleh semua mahasiswa UITM Shah Alam!! .Satu pameran akan diadakan pada 28 nov sewaktu iftar di masjid uitm dan 29 nov di masjid uitm juga seaktu solat jumaat(sebelum dan selepas),para pengunjung booth kami akan mengundi hasil karya yang dirasakan best! .

Sepanjang minggu publisiti, beberapa tutorial photography akan disediakan ,untuk berkongsi tip-tip asas untuk anda .

Mungkin ini kali pertama anda mendengar mengenai STREET PHOTOGRAPHY,oleh itu sesiapa yang mempunyai kamera yang mungkin sudah lama tersimpan,ini adalah masa yang sesuai untuk anda beraksi!


::beberapa maklumat penting untuk para peserta::

-lokasi berkumpul adalah sekitar tasik syek 2,tempat spesifik akan diberitahu sejurus anda memberi maklumat pendaftaran kepada nombor yang tertera di poster dan banner program.

-jenis kamera adalah bebas,asalkan peralatan tersebut boleh mengambil gambar.

-makanan serta kupon aktiviti disediakan.

-peserta bebas berjalan kaki/menaiki kenderaan,tetapi semua perlu berkumpul di lokasi yang akan ditetapkan kelak.

-peserta dinasihatkan membawa ubat-ubatan jika perlu.

-cara penghantaran karya,syarat-syarat detail karya akan diterangkan sewaktu briefing di lokasi permulaan.

-teruskan update makluma-maklumat penting yang akan diberitahu di facebook kami.

JUMPA ANDA DISANA!!








Sunday, 3 November 2013

Koleksi Mutiara Kata Ayahanda-Dato' Prof. Ir. Dr. Sahol Hamid Abu Bakar


::mutiara 1::
Assalamualaikum wbrt anak2 semua. Sedikit perkongsian :

Pujangga Arab ada menyatakan bahawa, "bekerjalah kamu untuk dunia seolah-olah kamu akan hidup selama-lamanya dan bekerjalah kamu untuk akhirat seolah-olah kamu akan mati pada esok hari."

Manusia mempunyai pelbagai keinginan ketika hidup di dunia dan sudah pastinya kita ingin hidup kaya-raya, tetapi jangan kita lupa bahawa suatu hari kita akan meninggalkan dunia ini, adakah kita membawa bekalan yang cukup untuk akhirat?

Anak2 semua, belajarlah bersungguh-sungguh untuk berjaya di dunia ini dan dalam masa yang sama jangan tinggalkan ilmu akhirat agar kita tidak menyesal dikemudian hari.

::mutiara 2::
Sedikit renungan pagi untuk tatapan bersama. "Ada kala ujian yang melanda bukan semata-mata untuk Allah melihat siapakah di dalam kalangan hamba Nya yang paling baik amalan. Tetapi juga untuk menguji sejauh dan sekuat mana iman kita pada Nya. Ingatlah bahawa Allah tidak akan menurunkan ujian yang tidak tertanggung oleh hamba Nya. Allah Maha Mengetahui segala sesuatu."

::mutiara 3::
Hidup di dunia ini amat singkat, kita tidak tahu bila kita akan kembali menghadap Yang Maha Kuasa. Dengan masa yang begitu sedikit di dunia ini, janganlah kita berhasad dengki sesama kita, janganlah kita berlaku kejam atau zalim sesama manusia. Mari kita cuba untuk saling tolong menolong di antara kita dan mengamalkan sikap mudah memaafkan. Semoga Allah memberikan petunjuk dan hidayah kepada kita semua.

moga kata-kata semangat & motivasi dari ayahanda kita tersayang ini,dpt kita jadikan pedoman untuk kita menempuhi cabaran di alam kampus

Saturday, 2 November 2013

Gula & Senyuman

  • Kurangkan gula dalam minuman,tambahkan manis dalam senyuman Sekarang giat kempen-kempen mengingatkan masyarakat di Malaysia khususnya untuk mengurangkan pengambilan gula dallm minuman atau masakan. Gula jika diambil berlebihan akan mengundang pelbagai penyakit yang merbahaya .Antaranya ialah Diabetes, kencing manis, sakit gigi, kegemukan dan yang sewaktu dgnnya...
    Kita selalu dengar orang kata kurangkan gula dalam minuman,tambahkan manis dalam senyuman Tapi apa sebenarnya yang cuba disampaikan dari ayat tersebut?Apakah dengan mengurangkan gula didalam minuman akan menambahkan manis dalam senyuman seseorang? Atau Harga senyuman itu dikira sama seperti harga gula? Mampukah kita mengukir senyuman tanpa perlu gula di mulut? Hahaha..bagi mereka yang tidak memahami kata-kata tersebut pasti akan keluar persoalan-persoalan seperti tadi.Atau mungkin yang lebih pelik lagi… Sebenarnya,apa yang penulis cuba sampaikan disini ialah saya melihat kata-kata ini dari 2 sudut yang berbeza: Pertamanya dari aspek menjaga kesihatan.Dan, Keduanya dari segi akhlak Kedua-duanya sebenarnya mempunyai hubung kait antara satu sama lain.Dimudahkan cerita,bilamana kita mempunyai kesihatan yang baik(dengan mengurangkan penggunaan gula),makanya kita mampu menguntum senyuman kepada sesiapa sahaja dalam keadaan sihat. Tapi saya tidak katakan syarat untuk senyum ialah dengan kurang mengambil gula… Kalau begitu,orang Kelantan lah yang paling tidak manis senyumannya sebab mereka gemar makanan yang manis-manis! Sekali lagi saya ULANG,nak senyum tiada kaitan langsung dengan gula! Cumanya,miliki lah badan yang sihat Disamping akhlak yang dibina dengan senyuman yang menawan. Senyum itu kan SWEET…=)

Anda mencari U-Turn??

Assalamulaikum wbt.
Entri kali ini khusus untuk penggemar buku motivasi.Mungkin banyak sudah buku motivasi yang anda beli,tetapi saya tetap hendak berkongsi dengan anda semua sebuah buku motivasi yang sangat BEST!!.
Iaitu "U-Turn ke Jalan Lurus".Buku motivasi karya Zul Ramli M Razali
,


Mencungkil rahsia di sebalik kitab himpunan Hadis Qudsi karangan Imam al-Ghazali, al-Mawa’iz Fil Ahadis al-Qudsiah. Buku ini menterjemahkan mutiara peninggalan Rasul itu dengan mengaitkan kisah-kisah yang menarik untuk dijadikan wake-up call kepada mereka yang kadang-kala alpa tentang agama. Kealpaan yang mengheret kita ke jalan yang ‘mungkin’ lurus tetapi sebenarnya tidak betul!

Part favourite saya adalah 
Mutiara 31:
Puppet digerakkan oleh tali.
Manusia punyai tali ghaib yang menggerakkan hidup!



Buku ini mampu membangunkan jiwa dan insya Allah memberi motivasi ke arah satu anjakan paradigma di dalam diri seseorang individu. Kisah-kisah yang dibawa dapat memberi kesedaran dan membuatkan kita memahami bahawa dunia ini hanyalah salah satu stesen sebelum menuju ke destinasi yang sebenarnya. U-Turn ke Jalan Lurus - semoga kita berjaya mencapai kejayaan di dunia dan di akhirat!

Petikan salah satu hadis qudsi di dalam buku ini yang begitu membuatkan saya merenung sedalam-dalamnya dan memuhasabah diri kembali………..

Berfirman Allah Taala yang bermaksud :

"Wahai anak Adam, Aku hairan kepada mereka yang yakin terhadap kematian tetapi masih bergembira.

Aku hairan kepada mereka yang yakin terhadap hari perhitungan tetapi dia masih mengumpulkan harta.

Aku hairan kepada mereka yang yakin terhadap kubur tetapi masih tertawa.

Aku hairan kepada mereka yang yakin terhadap kehidupan di akhirat tetapi dia masih beristirehat.

Aku hairan kepada mereka yang yakin terhadap dunia dan kemusnahannya, tetapi dia masih tenang dengannya.

Aku hairan kepada mereka yang alim pada lidahnya tetapi jahil pada hatinya.

Aku hairan kepada mereka yang sibuk bersuci dengan air tetapi hatinya tidak suci

Aku hairan kepada mereka yang sibuk dengan keaiban orang lain tetapi dia lupa terhadap dirinya sendiri.

Aku hairan kepada mereka yang mengetahui bahawa sesungguhnya Allah itu mengawasinya tetapi dia masih boleh melakukan maksiat atau mereka yang mengetahui sesungguhnya dia akan mati keseorangan, akan memasuki kubur keseorangan dan akan dihitung keseorangan tetapi masih jinak bersama manusia.

Ketahuilah, tiada Tuhan yang sebenarnya melainkan Aku dan sesungguhnya Muhammad itu adalah hamba dan utusan-Ku."

[Petikan hadis qudsi, Kitab Imam al-Ghazali : al-Mawa'iz Fil Ahadis al-Qudsiah]

Semoga pembacaan saya selama ini dan akan datang akan lebih membuatkan saya menyedari hakikat diri sebagai hamba Allah dan ikhlas melakukan sesuatu perkara.

Allahummahdini wa saddidni…
(Ya Allah, berilah petunjuk kepadaku dan istiqamahkanlah diriku)

Wednesday, 30 October 2013

::LEAD CAMP 2 dalam kenangan::

Alhamdulillah,kalam dibuka dengan segala pujian hanya untuk Allah.Dia yang memudahkan segala kesusahan,dengan rahmat dan kasih sayangNya kami berjaya menjalankan program LEAD CAMP 2.Pelbagai cabaran yang dihadapi sewaktu menjalankan program ini,tetapi dengan komitmen dan kesungguhan para peserta,menaikkan semangat kami untuk tidak berputus asa dan terus berusaha.

Para peserta diberi bekalan persiapan untuk menjadi da'i ummah,diharapkan segala input dapat dijadikan panduan dan rujukan apabila berada di medan sebenar kelak.

Penulis mewakili PMH ,mengucapkan setinggi penghargaan kepada Ustaz Dasuqhi dan Ustaz Asyraff,dan kepada para peserta sekalian.Moga apa yang diperolehi dapat dikongsi bersama kawan-kawan dan teruskan gerak kerja anda bersama PMH.


                                        ::LEAD CAMP 2 DALAM KENANGAN::

Tuesday, 29 October 2013

Transformasi Program Islamik UiTM Shah Alam

UiTM Shah Alam kini semakin dibanjiri dengan program-program islamik yang berbentuk informasi forum dan pelbagai lagi.Sambutan masyarakat kampus terhadap program islamik semakin memberangsangkan.Ini dapat dibuktikan melalui kehadiran yang dicatat di setiap program.

 Pujian harus diberikan kepada pihak pentadbiran UiTM Shah Alam yang banyak menyokong pelaksanaan program bersiri islamik.Persatuan Mahasiswa Hadhari,Persatuan Taha UiTM,Sahabat Surau di Setiap kolej dan persatuan-persatuan yang lain banyak menganjurkan program islamik yang segar dan unik,dengan mejemput para pendakwah terkenal,artis-artis yang berhijrah dan banyak lagi kelainan yang dibawa untuk menjadikan program islamik mendapat tempat dihati mahasiswa.

Antara program islamik terdekat yang bakal mendapat sambutan yang hangat adalah :


"Sebelum aku berhijrah",anjuran kolej jati.Jika program-program berkenaan hijrah diri,artis selalu dipanggil,tetapi kali ini da'i Adibah Rozain bakal bergandingan dengan Ustaz Dasuki Rani yang pastinya membawa pembawakan yang baru dan para hadiran bakal mendapat info-info yang istimewa .Program ini bakal diterajui oleh mederator rahsia.Mahasiswa dijemput hadir,bagi mendapat ilmu dan merungkai siapakah mederator rahsia tersebut.The Mekanika & Qasidah Nur Mahabbah bakal mengadakan persembahan khas di program itu nanti.


Bersempena festival Femina kolej Mawar.Sebuah forum khas yang bertajuk "FORUM MAWAR BERDURI PESONA DICARI",bakal menemui anda,Imam Muda Najdi bakal berkolabrasi dengan 2 kuntum mawar berduri Ustazah Asmah Husin dan Syafiyah Abbas .
Siapakah 2 Mawar Berduri ini?..temui mereka pada forum khas di dataran kolej Mawar pada 31 oktober 8-10 mlm nanti.



::Mahasiswa Sokong Program Islamik!!::

Monday, 28 October 2013

The Mekanika VS Qasidah Nur Mahabbah

Uitm Shah Alam digegarkan dengan arus perubahan baru ,dimana 2 kumpulan muzik yang berlainan gengre membawa matlamat yang sama iaitu hiburan berbentuk islamik.

Qasidah Nur Mahabbah Taha,yang mempunyai trademark "Sebarkan Kasih Sayang",menampilkan musik dan persembahan yang bercirikan nasyid dan selawat.Apa yang menarik tentang Kumpulan ini adalah,ianya tertubuh dibawah Persatuan Taha UiTM,dimana persatuan yang juga menyediakan program-program berciri islamik seperti PMH.Kumpulan Qasidah Nur Mahabbah juga membuka keahlian kepada semua mahasiswa yang berminat.Latihan diberikan secara berkala kepada ahli-ahlinya.


Satu lagi Band Music yang membawa imej rock islamik,iaitu The Mekanika.Band ini beberapa kali pernah menjuarai pertandingan Battle of The Band di UiTM Shah Alam.Vokalis The Mekanika iaitu Azrul Faiz merupakan nama yang tidak asing lagi dalam sejarah PMH,beliau merupakan mantan presiden PMH pada sesi 2011-2012.Konsep muzik yang diketengahkan amat mementingkan mesej islamik,

Dua nafas baru arena musik di UiTM dijangka bakal membawa impak perubahan dan menarik minat mahasiswa ke arah mendekatkan diri dengan ajaran islam yang sebenar,disamping menyediakan hiburan berciri islamik sesuai dengan era sekarang.

Buat Persatuan-persatuan dalaman di UiTM atau mana-mana pihak yang berminat untuk menjemput mereka untuk persembahan boleh mendapatkan maklumat link di bawah:
https://www.facebook.com/pages/The-Mekanika/520665161360888
https://www.facebook.com/qasidahnurmahabbah


Thursday, 24 October 2013

Kisah Cinta Yang Indah

YA, INI KISAH CINTA YANG INDAH

Wang syiling jatuh di hadapan seorang lelaki yg sedang asyik mambancuh simen ..melihat logam kecil itu , tangan lelaki itu terhenti melakukan kerja. Tidak menunggu lama , tangannya segera mengutip syiling itu dan dimasukkan ke dalam poketnya. Dia menyambung semula kerjanya.

Sekali lagi lelaki itu terpandang duit syiling tidak jauh dari sisinya . Lelaki itu menoleh ke kiri ,kanan dan sekelilingnya.Tiada siapa yang berdekatan dengan nya .Sekali lagi dia terus mengambil syiling itu dan menyimpan dalam koceknya .



Tidak lama kemudian , lelaki itu ternampak lagi duit syiling berdekatan dengannya .Pun sama , dia mengambil dan menyimpannya .
"Rezeki aku !" Kata lelaki itu dalam hati .

Lelaki itu tidak sedar , logam syiling itu sebenarnya dicampakkan oleh ketuanya dari aras lapan bangunan separuh siap yang mereka bina itu.

Sebenarnya ,ketuanya mahu memanggilnya. Puas ketuanya menjerit daripada aras lapan , cuba memanggil lelaki itu yg berada pada aras paling bawah.

Namun , jeritan itu tidak mampu mengalahkan pelbagai bunyian mesin pembinaan di kawasan tersebut. Dek kerana itulah , ketuanya itu mencampakkan syilingnya dengan harapan lelaki itu akan mendongak melihatnya di atas. Mudah-mudahan dapatlah dia menyampaikan pesanannya kepada pekerjanya itu.

Sayangnya,sehingga habis wang syilingnya dibaling ke bawah , lelaki itu masih belum jugak mendongak ke atas.

Lantas , ketuanya itu mengumpulkan serpihan batu kecil yg terdapat di lantai. Satu persatu batu kecil itu dibaling ke bawah.

Beberapa kali batu itu mengenai badan lelaki itu . Setelah merasa sakit , lelaki itu mendongak ke atas , melihat dari mana datangnya batu-batu kecil yang menyerang tadi.

Barulah dia ternampak kelibat ketuanya yang sejak tadi cuba mencuri perhatiannya bagi menyampaikan pesanan.

Sahabat sekalian , Allah sering menjatuhkan rezeki (syiling ) , rahmat atau kesenangan yg tidak terkira banyak kepada kita.

Tuhan menjatuhkan 'syiling' itu sbg satu panggilan agar kita sentiasa mendongak ke atas utk mengingati dan bersyukur dengan kurniaanNya. Tetapi , acap kali kita lalai utk 'mendongak' ke atas, sebaliknya terus menikmati pemberian-Nya tanpa ucapan syukur.

Seperti kisah ketua dan pekerja tadi , apabila jatuhan syiling tidak berjaya menarik perhatian ,lalu Dia jatuhkan pula 'batu' yg berupa musibah , kegagalan , keperitan dan pengalaman yg menyakitkan. Dan hanya setelah kita merasa kesakitan itu , barulah kita teringat utk mendongak , menadah tangan utk bersyukur mengingati Yang Maha Pencipta kita.(Renungan kita bersama)


LEAD CAMP KEMBALI LAGI!!!

LEAD CAMP KEMBALI LAGI!!!!

"Lead Camp dan PMH berpisah tiada",inilah ungkapan yang sesuai bagi menggambarkan program tradisi PMH,jika sebelum ini program LEAD ini adalah SGC.Rahsia UKHUWAH PMH terletak istimewa pada program ini,kerana modul-modul yang mencabar dan luar biasa telah berjaya meninggalkan impak kepada peserta-peserta yang lepas.Pelbagai kenangan suka dan air mata bakal terjadi,

Peserta akan merasakan dan memahami apa erti sebenar ukhuwah yang dicanang-canangkan selama ini.Anda yang berkelapangan dijemput hadir.
IMPIANA COUNTRY RESORT bakal menjadi lokasi istimewa untuk sesi kali ini..

JUMPA ANDA DI SANA!!!

::Tips Qiamulail::


Assalamualaikum,,,

Di sini saya  ingin berkongsi dengan anda sedikit tips yang anda boleh lakukan ketika Qiamullail :

  • Bangun pagi, sapu muka dan berdoa.
  • Bersugi.
  • Antara solat sunat yang boleh dikerjakanseperti solat sunat tahajud, solat sunat tasbih, solat sunat taubat, solat sunat hajat, dan ditutup dengan solat sunat witir.
                     Rasulullah s.a.w. bersabda yang bermaksud: "Solat yang paling baik dikerjakan selepas solat fardu ialah solat sunat tahajud pada waktu malam." (Riwayat Muslim)
                     Allah s.w.t. berfirman yang bermaksud: "Dan bangunlah pada sebahagian dari waktu malam dan kerjakan sembahyang tahajud padanya, sebagai sembahyang tambahan bagimu; semoga Allah membangkit dan menempatkan kamu di tempat terpuji pada hari akhirat kelak."

 (Surah al-Isra' 17:79)

  • Memperbanyakkan istighfar dan berdoa kerana antara waktu yang mustajab berdoa.
  • Sederhanakan suara ketika membaca bacaan dalam solat dan berdoa.
  • Merintih dan menangis di hadapan Allah.
  • Sementara menunggu waktu Subuh, bolehlah diisi dengan mambaca al-Quran dan berzikir.
  • Amalan tidak semestinya perlu banyak, yang penting istiqamah.
Harap anda dapat mengamalkan tips-tips yang telah diberi seperti di atas. Semoga kita dapat melakukan Qiamullail dengan lebih kerap dan khusyuk..

Wednesday, 23 October 2013

::Jalan Keluar Masalah::


Istighfar merupakan penutup amal saleh, penutup shalat, haji, puasa, dan juga penutup sesuatu majlis. Istighfar berfungsi untuk menutupi kekurangan-kekurangan yang diperbuat selama melaksanakan ibadah tersebut. Selain itu, istighfar juga sebagai penyebab utama mendapatkan ampunan Allah SWT.

Muhammad Shalih Al-Khuzaim dalam bukunya Shifat Shalat Qiyamullail, menjelaskan bahwa kemuliaan istighfar ke hadrat Illahi cukup bermakna.

Setiap Muslim hendaknya memperbanyakan istighfar dalam berbagai kesempatan yg ada. Seringkas ringkas nya ucaplah kita, Astaghfirullah, Rabbighfirli, Allahummaghfirli, dan yang lainnya. Melalui istighfar tersebut seseorang akan memperoleh banyak kerahmatan nya insya Allah.

Pertama, dihapus keburukan dan diangkat derajatnya. "Dan barangsiapa yang mengerjakan kejahatan dan menganiaya dirinya, kemudian ia mohon ampun kepada Allah, niscaya ia mendapati Allah Maha Pengampun lagi Maha Penyayang." - An-Nisa' [4]: 110).

Kedua, dilapangkan rezeki, anak, harta, dan penyebab turunnya hujan bagi kita. "Maka Aku katakan kepada mereka: 'Mohonlah ampun kepada Tuhanmu, sesungguhnya Dia adalah Maha Pengampun, nescaya Dia akan mengirimkan hujan kepadamu dengan lebat, dan memperbanyakkan harta dan anak-anakmu, dan mengadakan untukmu kebun-kebun dan mengadakan (pula di dalamnya) untukmu sungai-sungai. Mengapa kamu tidak percaya akan kebesaran Allah?" –surah Nuh [71]: 10-13).

Ketiga, ditambah kekuatannya. "Dan (dia berkata): 'Hai kaumku, mohonlah ampun kepada Tuhanmu lalu bertaubatlah kepada-Nya, nescaya Dia menurunkan hujan yang sangat lebat atas mu, dan Dia akan menambahkan kekuatan kepada kekuatanmu, dan janganlah kamu berpaling dengan berbuat dosa'." - surah Hud [11]: 52).

Keempat, dilenyapkan dosanya. Setiap dosa meninggalkan titik hitam pada hati. Noda hitam boleh dibersihkan dengan melakukan istighfar. "Sesungguhnya bila seorang Mukmin melakukan satu dosa, pada hatinya timbul satu titik hitam. Bila dia bertaubat, dan berhenti dari maksiat, dan beristighfar, nescaya dapat mengilapkan hatinya." (HR Ahmad).

Kelima, dimudahkan segala urusannya. "Barangsiapa membiasakan diri untuk beristighfar, Allah akan memberikan jalan keluar baginya dari setiap kesulitan, akan memberikan kebahagiaan dari setiap kesusahan, dan akan memberi rezeki dari arah yang tidak disangka-sangka." (HR Abu Daud dan Ibnu Majah).

Untuk itu, ketahuilah, dalam sebuah atsar disebutkan bahwa, "Sesungguhnya Iblis pernah berkata: 'Aku membinasakan manusia dengan dosa, dan mereka membinasakanku dengan La Ilaha Illallah dan istighfar'." Wallahu a'lam.