Persatuan Mahasiswa Hadhari (PMH), UiTM Shah Alam

Persatuan Mahasiswa Hadhari ditubuhkan pada tahun 2005 dengan tujuan untuk menyampaikan informasi islam pada mahasiswa di alam kampus.

Sahabat Prihatin

Sahabat Prihatin merupakan satu program di bawah Persatuan Mahasiwa Hadhari UiTM Shah Alam dengan kerjasama Academy Contemporary Islamic Studies (ACIS). Program ini dijalankan sepanjang semester pada setiap hari Rabu.

Page Rasmi Persatuan Mahasiswa Hadhari (PMH)

Jangan lupa untuk like page rasmi PMH di Facebook untuk mengetahui lebih lanjut tentang aktiviti yang dijalankan sepanjang semester (^^,).

PMH Di Puncak Broga

Pada 07 Jun 2014 bersamaan 9 Syaaban 1435 Persatuan Mahasiswa Hadhari (PMH) telah berjaya menganjurkan satu aktiviti Pendakian Ke Puncak Impian iaitu Puncak Broga di Semenyih,Selangor.

Tuesday, 23 September 2014

ALLAH MAHU KITA BELAJAR

Dengan Nama Allah s.w.t. Yang Maha Pemurah Lagi Maha Mengasihani”

Alhamdulillah..syukur ke hadrat ilahi kerna masih diberi nikmat kehidupan untuk terus menghirup udaranya. Selawat & salam buat kekasih yang amat ku cintai sepenuh jiwa, Nabi Muhammad s.a.w. dan kaum kerabat Baginda juga buat para sahabat dan anbiya’ yang sentiasa diingati..

Mungkin kini masih ramai yang kecewa dek kejatuhan lalu, memang tidak dapat dinafikan setiap manusia ada kisah pahit manis dan saat getir dalam menuju redha Allah. Saat dimana segala yang kita impikan hanya sekadar impian yang menjadi angan-angan semata-mata. Saat bila mana manusia sekeliling bergembira, bersuka ria dengan segala kejayaan yang mereka kecapi, tapi kita terduduk di satu sudut menangisi kejatuhan yang kita alami. Mengapa harus membazir air mata kerana kejatuhan yang tidak akan kekal.

Mungkin jua di saat itu tidak dinafikan satu perasaan yang menjadi fitrah seorang manusia terus menyelubungi diri kita iaitu cemburu. Cemburu melihat kejayaan mereka namun kegagalan yang kita rasai. Tiada yang mustahil kejayaan seseorang tak akan kekal dengan izin Allah, dan sudah pastinya kegagalan yang kita alami jua tidak akan kekal malah hakikatnya  kegagalan itulah sebenarnya satu nikmat. Mungkin ada yang pening kenapa ianya satu nikmat? Ok,cuba kita renungkan bila kita diberi kesusahanlah kita akan sedaya upaya mencari punca dan semestinya kepada Allah lah kita akan mencari dan merintih kan?

Ketahuilah kegagalan yang kita tempuhi hanyalah sekadar ujian dari Allah Yang Maha Mengetahui.Sabda Rasulullah sesiapa yang Allah kehendaki kebaikan kepadanya, Allah pasti mengujiNya. Ya mungkin ada sesuatu yang lebih elok Allah rencanakan kepada kita. Jika merasakan manusia sekeliling memandang rendah atas kegagalan yang dilalui, bersabarlah itu hanyalah sekecil-kecil ujian jika dibandingkan ujian yang dialami Rasulullah saat Baginda menyebarkan dakwah Islam. Bersyukurlah dengan segala kegagalan yang kita alami, kerana semua hanyalah tarbiyah dariNya. Tarbiyah yang bakal mematangkan kehidupan kita, tarbiyah yang sering mengingatkan kita bahawa segala yang berlaku ada hikmah, tarbiyah yang mengajar kita bahawa kejayaan tak akan berputik tanpa ada kegagalan.

Kesimpulannya,InshaAllah mari kita positifkan dan kendalikan diri kita dalam mangharungi berbagai kesulitan yang kita hadapi supaya kita akan dapat mempersembahkan bunga mawar dan melati yang harum. Sebaiknya bila jatuh, kita patut bangun semula kerana Allah mahu kita lihat dari sudut lain kegagalan itu. Sebab, belum tentu semuanya yang mengecewakan kerna sudah pasti ada kebaikan, secerah harapan, jalan keluar serta pahala disebaliknya…=)

Exco Kepimpinan Dan Modal Insan
Persatuan Mahasiswa Hadhari 14/15


Tuesday, 16 September 2014

Antara kemahuan dan kesungguhan, mana pilihan kita?


Salam alaik kepada pembaca sekalian. Alhamdulilllah segala pujian kepada Allah SubhanahuwaTaala kerana dengan limpah dan kurniaNya, kita masih diberi nikmat Islam dan Iman. Selawat dan salam ke atas junjungan besar Nabi Muhammad Solallahualaihiwasallam. Disebabkan perjuangan bagindalah, Islam sampai kepada kita hari ini. Baiklah, untuk entri kali ini, suka bagi saya untuk berkongsi sedikit pandangan yang mana saya rasa ramai yang masih dalam dilema.


Antara kemahuan dan kesungguhan, mana pilihan kita??
Eh, aku nak try pakai tudung labuh tapi aku malu. Nanti orang cakap aku alim plak.”
Bestnya dapat mati syahid macam pejuang Al-Qassam tu!.”
Geram weyhh dengan Israel ni!”

Tu antara ayat2 yang sering saya dengar daripada mulut2 orang. Bila difikirkan balik, adakah tu kemahuan kita semata-mata atau kesungguhan kita nak buat. Sebagai contoh, ada kemahuan nak pakai tudung labuh tapi disebabkan perasaan malu kepada manusia, kita gagal nak mengaplikasikan kesungguhan itu. Kita lebih memikirkan pandangan manusia yang berbillion tu daripada syariat Allah.
Yang kedua plak ada kemahuan nak mati syahid tapi masih buat maksiat. Ibadah wajib masih tak sempurna. Sebab tu kemahuan perlu disertai kesungguhan yang padu. Cuba kita lihat sehebat mana ibadah dan amalan pejuang Al-Qassam untuk dapatkan syahid. Memang, kita tak mungkin boleh capai seperti mereka tapi yang menilai amalan tu hanya Allah. Saya ulang, kesungguhan nak dapatkan mati syahid perlu disertai amalan-amalan sepatutnya. Sama jugak dengan isu Israel. Hati kata benci tapi masih menyokong barang mereka. Tu ke kesungguhan yang kita banggakan selama ni? Allahu..banyak yang kita tak sedar. Masih ditakuk lama, dalam keselesaan sehingga alpa untuk meningkatkan amalan kita.
Tiada halangan untuk berubah. Setiap orang berhak untuk kembali kepada Sang Pencipta. Antara kemahuan dan kesungguhan, dua2 perlu seiring. Niat memisahkan keinginan dan kebencian. Sabda Rasulullah SAW:
” Dari Amirul Mukminin Umar Al-Khattab r.a katanya : ” Aku mendengar Rasulullah SAW bersabda : ‘ Sesungguhnya setiap amalan perbuatan adalah dinilai mengikut niat. Setiap orang dinilai dengan niatnya. Sesiapa yang berhijrah kepada Allah dan Rasulnya maka hijrahnya dinilai mengikut niatnya menuju kepada Allah dan Rasulnya. Sesiapa yang berhijrah untuk mendapatkan dunia atau wanita untuk dikahwininya maka hijrahnya dinilai mengikut tujuan hijrah itu.”
(Riwayat al-Bukhari dan Muslim)

Sebab tu niat memainkan peranan penting sebagai langkah pertama ke arah mencari keredhaan Allah. Saya percaya dan yakin ramai yang mempunyai niat untuk berubah ke arah kebaikan. Cumanya niat sahaja tidak mencukupi sekiranya kesungguhan untuk berubah tidak dibajai dengan benih-benih ibadah kepada Allah.

The key to success


Good Intention + full effort = keredhaan Allah, insyaAllah....




Sampai sini jelah entri untuk kali ini. Semoga apa yang disampaikan mampu menjentik sedikit hati kita2 semua untuk sama2 berusaha menjadi hamba Allah yang diredhaiNya. Saya tinggalkan kalian semua dengan sedikit kata2 daripada Saidina Umar R.A:

Apabila engkau melihat orang yang berilmu mencintai dunia, maka curigailah ia mengenai agamanya, kerana orang yang mencintai sesuatu ia akan menyibukkan diri dengan apa yang dicintainya itu”

Exco Kepimpinan Dan Modal Insan
Persatuan Mahasiswa Hadhari
2014/2015