SIRAH IMMERSION: JAMADIL AWAL

[PERSATUAN MAHASISWA HADHARI 21/22]

[EXCO PENERANGAN DAN INFORMASI]

[SIRAH IMMERSION]

 

14 JAMADIL AWAL 1443H | 14 DECEMBER 2021


PEPERANGAN ZAT AR-RIQA'

Tempat : Nahl yang berada di Kawasan Tanah Orang Arab Badwi

Punca: Gerakan Pengajaran yang digerakkan oleh Rasulullah terhadap kelompok Badwi kerana mereka berpakat untuk serang Rasulullah (Madinah).

Siapa: Puak yang terlibat dalam peperangan ini adalah tentang Bani Ammar, Bani Sa’alabah, Bani Muharriq yang berasal dari khalifah Ghaftan telah bergabung untuk menyerang Rasulullah (Madinah) .

  1. Fakta menarik: 

1.        Nama Perang

Hadith Abu Musa Al Sya’ari- berkata :

خَرَجْنَا مَعَ النَّبِيِّ فِي غَزْوَةٍ، وَنَحْنُ سِتَّةُ نَفَرٍ، بَيْنَنَا بَعِيرٌ نَعْتَقِبُهُ، فَنَقِبَتْ أَقْدَامُنَا وَنَقِبَتْ قَدَمَايَ وَسَقَطَتْ أَظْفَارِي، وَكُنَّا نَلُفُّ عَلَى أَرْجُلِنَا الْخِرَقَ؛ فَسُمِّيَتْ غَزْوَةَ ذَاتِ الرِّقَاعِ لِمَا كُنَّا نَعْصِبُ مِنَ الْخِرَقِ عَلَى أَرْجُلِنَا

“Kami keluar bersama Nabi dalam suatu peperangan. Enam orang bergantian menaiki satu onta. Kaki-kaki kami terluka. Demikian juga dengan kakiku, hingga kuku-kukunya lepas. Kami balut kaki-kaki kami dengan kain. Karena itulah perang ini dinamai Perang Dzatur Riqa’. Dikarenakan apa yang kami lakukan, (yaitu) membalut kaki-kaki kami dengan kain.” (HR. al-Bukhari, Kitab al-Maghazi Bab Ghazwah Dzatu ar-Riqa’, 3899).

 

2.     Pensyariatan Solat khauf

عَنْ صَالِحِ بْنِ خَوَّاتٍ عَمَّنْ شَهِدَ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَوْمَ ذَاتِ الرِّقَاعِ صَلَّى صَلَاةَ الْخَوْفِ أَنَّ طَائِفَةً صَفَّتْ مَعَهُ وَطَائِفَةٌ وِجَاهَ الْعَدُوِّ فَصَلَّى بِالَّتِي مَعَهُ رَكْعَةً ثُمَّ ثَبَتَ قَائِمًا وَأَتَمُّوا لِأَنْفُسِهِمْ ثُمَّ انْصَرَفُوا فَصَفُّوا وِجَاهَ الْعَدُوِّ وَجَاءَتْ الطَّائِفَةُ الْأُخْرَى فَصَلَّى بِهِمْ الرَّكْعَةَ الَّتِي بَقِيَتْ مِنْ صَلَاتِهِ ثُمَّ ثَبَتَ جَالِسًا وَأَتَمُّوا لِأَنْفُسِهِمْ ثُمَّ سَلَّمَ بِهِمْ وَقَالَ مُعَاذٌ حَدَّثَنَا هِشَامٌ عَنْ أَبِي الزُّبَيْرِ عَنْ جَابِرٍ قَالَ كُنَّا مَعَ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ بِنَخْلٍ فَذَكَرَ صَلَاةَ الْخَوْفِ قَالَ مَالِكٌ وَذَلِكَ أَحْسَنُ مَا سَمِعْتُ فِي صَلَاةِ الْخَوْفِ

  Dari Shalih bin Khawwat dari orang yang menyaksikan Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam melaksanakan shalat khauf saat perang Dzatur Riqa', bahwa sekelompok pasukan berbaris dalam shaf bersama beliau, sedangkan kelompok lain berjaga-jaga menghadap musuh. Beliau lalu shalat beserta kelompok pertama satu raka'at, beliau tetap berdiri sementara kelompok tersebut menyelesaikan shalat mereka masing-masing, setelah itu mereka beranjak dan berjaga-jaga menghadap musuh (menggantikan kelompok kedua). Kemudian datang kelompok lain yang semula berjaga-jada lalu shalat satu raka'at bersama beliau dari shalat beliau yang masih kurang, kemudian beliau duduk. Sedangkan kelompok kedua, menyelesaikan kekurangan raka'at mereka masing-masing, setelah itu beliau salam bersama mereka." Mu'adz mengatakan; telah menceritakan kepada kami Hisyam dari Abu Az Zubair dari Jabir ia berkata; "Kami bersama Nabi shallallahu 'alaihi wasallam di wilayah Nakhl". Lalu Jabir menceritakan tentang shalat khauf. Malik berkata; "Ini adalah keterangan yang paling baik yang pernah aku dengar tentang shalat khauf."

(Hadits Shahih Al-Bukhari No. 3817 - Kitab Peperangan) 

3. Kisah dua sahabat yang berjaga malam

Mereka itu  ialah Abbad Ibn Bisyir dan Ammar Ibn Yassir. Lalu ia telah datang pada waktu malam sewaktu perjalanan pulang, sebelum itu Rasulullah telah menugaskan mengawal tentera Islam yang sedang tidur dari pihak musuh. Sewaktu Abbad Ibn Bisyir melaksanakan solat sunat beliau dipanah oleh orang musyrik Ghaftan sebanyak tiga kali lalu Ammar melaporkan perkara tersebut kepada Rasulullah.

        Setelah salam, ia bangunkan Ammar. Saat Ammar melihat darahnya yang menyucur dan melihat tiga anak panah itu, ia berkata kepada Ubbad, “Mengapa engkau tidak membangunkanku tatkala kau dilempari panah?” Ubbad menjawab, “Aku sedang menikmati surat yang aku baca. Aku tak senang kalau tidak menyelesaikannya.” (HR. Abu Dawud 198, Ahmad 14745, dihasankan oleh al-Albani dalam Shahih Abu Dawud No.182).

 

Pengajaran yang dapat diperolehi dari peperangan ini

  • 1.      Kewajiban dalam menunaikan solat.

Perlaksanaan Solat Khauf menunjukkan betapa pentingya solat walaupun berada dalam keadaan yang genting. Ini kerana sebagai hamba Allah yang mentaati segala perintahnya, kita perlu membuktikkannya secara amali dalam kehidupan. Justeru itu, janganlah kita mengambil sikap sambil lewa apabila berkaitan solat.

  • 2.      Berusaha dalam memperbaiki setiap amalan dan perkejaan apa yang dilakukan.

Kita seharusnya memperbaiki amalan ibadat kita supaya memperoleh khyusuk sewaktu mengamalkannya. Ia dapat dengan dicapai memahami makna dalam bacaan solat, wirid dan zikir. Justeru dalam pekerjaan untuk mencapai kualiti yang baik dalam segala tugasan, kita seharusnya mempunyai tujuan dan matlamat yang jelas supaya usaha yang diberikan adalah sehabis baik.

  • 3.      Menyemaikan sifat tabah dalam diri

Sifat ketabahan sahabat dalam peperangan ini mestilah dicontohi supaya menjadi pelajar muslim yang terhindar dari perkara yang tidak berfaedah dan tabah dalam menunaikan tanggungjawab . Contoh perkara yang tidak berfaedah seperti, bermain permainan video yang berlebihan dan bersosial media setiap masa.


Sumber :

https://www.hadits.id/hadits/bukhari/3817

https://kisahmuslim.com/6076-kemenangan-besar-di-perang-dzatu-ar-riqa.html

https://www.youtube.com/watch?v=9Taj8C5qGu0&list=TLPQMTExMjIwMjEEb41-0rFk8g&index=3

 

PEPERANGAN MU’TAH

1.      Pengenalan

Peperangan ini tercatat di dalam sejarah sebagai sebuah peperangan besar, di mana tentara Islam yang berjumlah 3.000 orang melawan 200.000 tentara Romawi Nasrani. Sekalipun demikian dahsyatnya peperangan Mu’tah, sahabat yang mati syahid hanya 12 orang, dan mereka memiliki kedudukan tinggi di sisi Allah Subhanahu wa Ta’ala.

 

2.      Sebab Terjadi Peperangn Mu’tah

Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam mengirim surat melalui utusannya, Harits bin Umair radhiallahu ‘anhu kepada Raja Bushra. Tatkala utusan ini sampai di Mu’tah (Timur Yordania), ia dihadang dan dibunuh,

Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam marah akibat tindakan jahat ini, beliau mengirim pasukan perang pada Jumadil Awal tahun ke-8 Hijriah yang dipimpin oleh Zaid bin Haritsah.

Raja Romawi bernama Heraklius telah tiba di Balqa bersama 100.000 tentara dan bergabung bersama mereka kabilah-kabilah Arab yang beragama Nasrani yang berjumlah 100.000 tentara sehingga total tentara musuh berjumlah 200.000 tentara.

 

3.      Peperangan Berkecamuk Dengan Dahsyat.

Pusat perhatian musuh tertuju kepada pembawa bendera kaum muslimin dan keberanian para panglima Islam dalam maju memerangi musuh, hingga mati syahidlah panglima pertama, Zaid bin Haritsa radhiallahu ‘anhu. Lalu bendara perang diambil oleh panglima kedua, Ja’far bin Abi Thalib radhiallahu ‘anhu. Beliau berperang habis-habisan hingga tangan kannya terputus, lalu bendera dibawa dengan tangannya kirinya hingga terputus pula dan merangkul bendera dengan dadanya hingga terbunuh.

Kemudian bendera perang dibawa oleh panglima ketiga. Abdullah bin Rawahah radhiallahu ‘anhu dan berperang hingga mati syahid menyusul kedua rekannya. Khalid al-Walid menilai bahwa kekuatan musuh jauh tidak sebanding dengan kekuatan kaum muslimin. Maka beliau menarik mundur pasukannya dengan selamat hingga ke Madinah, Khalid radhiallahu ‘anhu berperang habis-habisan hingga sembilan pedang patah di tangannya. Sekalipun demikian dahsyatnya peperangan Mu’tah, sahabat yang mati syahid hanya dua belas orang, dan mereka memiliki kedudukan tinggi di sisi Allah.

Justeru, Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam naik mimbar dalam keadaan sedih meneteskan air mata seraya berkata, “Bendera perang dibawa oleh Zaid lalu berperang hingga mati syahid, lalu bendera diambil oleh Ja’far dan berperang hingga mati syahid, lalu bendera perang dibawa oleh Siafullah (Pedang Allah –yakni Khalid bin Walid, pen.) hingga Allah memenangkan kaum muslimin.” Setelah itu, beliau mendatangi keluarga Ja’far dan menghibur mereka serta membuatkan makanan untuk mereka.

 

Sumber: https://kisahmuslim.com/2477-sejarah-perang-mutah.html

 

PEPERANGAN AJNADAYN

Peperangan ini berlaku pada 27 Jamadil Awal  13 Hijrah bersamaan 3 Julai 634 Masihi yang berlaku berhampiran bandar Ramallah seterusnya membuka jalan untuk pembukaan bumi Palestin. Nama Ajnadain ialah suatu di Timur iaitu Jerusalem (Al-Quds). Peperangan ini berlaku di akhir pemerintahan khilafah Abu Bakar as-Siddiq dan awal pemerintahan Umar al-Khattab. Peperangan ini berlaku di antara tentera Islam yang dipimpin oleh Amru bin Al-Asr, Abu Ubaidah bin Al-Jarrah, dan Syarahbil bin Hasanah dengan tentera Rom yang diketuai oleh Atrabun.


1.      Permulaan Pertempuran

Abu Ubaidah bin Jarrah telah mengarahkan Amru bin Al-Asr bersama 9000 orang untuk membebaskan Palestin daripada cengkaman Rom. Apabila mendengar berita bahawa tentera Islam telah berarak dari Damsyik ke selatan, Putera Constantine melantik Panglima Atrabun sebagai panglima perang untuk mengetuai tentera Rom yang jumlahnya dianggarkan seramai 70,000 orang.

Maka tercetuslah pertempuran antara tentera Islam yang diketuai oleh Panglima Amru bin Al-Asr' dengan tentera Rom dengan sangat hebat di semua tempat iaitu Afulla, Ain Harat, Jenin, Arraba, dan Burqa. Setelah beberapa kubu pertahanannya runtuh, Panglima Atrabun dan anggota tenteranya terselamat di Nablus tetapi turut ditembusi tentera Islam. Akhirnya mereka terpaksa berundur dan bertahan di kubu kota Ajnadain yang terkenal dengan tembok kukuh yang tidak dapat ditembusi oleh tentera Islam.


2.      Strategi Peperangan

Panglima Amru bin al-Asr' membentuk dua batalion untuk dihantar ke Ramallah dan Aila. Batalion ke Ramallah diketuai oleh Abu Ayub al-Maliki dan batalion yang dihantar ke Aila diketuai oleh Alqamah bin Hakim dan Masruq al-Akki. Sementara itu, panglima Amru bin al-Asr' sendiri dengan tentera utamanya mengepung dengan ketat kota kubu Ajnadain.

Tentera Rom yang ditempatkan di Ramallah dan Aila tidak dapat berbuat apa-apa kerana telah dipantau oleh tentera Islam yang dihantar oleh panglima Amru bin al-Asr'. Khalifah Umar bin Khattab segera menghantar tentera ke Utara untuk membantu panglima Amru bin al-Asr' yang sedang mengepung kota Ajnadain. Setiap kali bantuan tentera tiba, dia akan mengagihkannya kepada tiga briged. Satu briged dihantar ke Ramallah, satu briged dihantar ke Aila dan satu briged lain diserap ke dalam batalion tentera yang sedang mengepung kota Ajnadain.

Beberapa orang tentera Rom keluar dari kubu dengan bendera putih berkibar sebagai tanda misi mereka untuk mencari jalan damai. Rombongan bertemu dengan panglima Amru bin al-Asr' untuk menyerahkan surat daripada panglima Atrabun yang mengandungi permintaan supaya tentera Islam kembali ke tanah Arab.

Untuk mengetahui keadaan dengan mata kepala sendiri, panglima Amru bin al-Asr bertekad untuk menyamar sebagai rombongan menemui panglima Atrabun untuk dibenarkan masuk ke dalam kubu. Mereka membuat tiga tawaran kepada orang Rom di Ajnadain iaitu memeluk Islam, menyerahkan kota secara aman dengan kewajiban membayar'jizyah'  bagi mereka yang tidak mahu masuk Islam, atau meneruskan peperangan walau apa cara sekalipun.

Panglima Atrabun ketawa besar dan melayan tentera Islam dengan kata-kata yang menyakitkan hati. Dengan yakin dan berani, panglima Amru bin al-Asr' membalas ejekan Atrabun dengan kata-kata dan hujah yang bernas. Ini telah menyebabkan Atrabun ternganga dan curiga dengan orang yang dihadapinya.

Wahai Panglima Atrabun, kamu telah mendengar apa yang saya katakan dan saya juga telah mendengar tentang kedudukan kamu. Sebenarnya saya hanya seorang daripada sepuluh orang yang dihantar oleh Umar bin Khatab untuk berunding mengenai masalah yang kami hadapi. Oleh itu, sekarang saya akan pulang dahulu dan akan pulang dengan utusan yang lain. Jika mereka bersetuju dengan saya, saya akan mengembalikan mereka ke tempat asal mereka dan saya bertanggungjawab kepada kamu."

Panglima Atrabun mula ragu-ragu dan tidak pasti orang yang berurusan dengannya itu adalah Amru. Panglima Amru yang terselamat daripada dibunuh oleh panglima Atrabun terus pergi ke tengah-tengah tenteranya dan tidak pulang ke kota Ajnadain.

Akibat tindakan melulu dan kepintarannya, panglima Amru bin al-Asr' kini mengetahui keadaan di kota Ajnadain. Tentera Islam yang gagah perkasa terus melancarkan serangan yang kuat dan mantap ke atas sasaran yang dikenal pasti.

 

3.      Kemenangan Milik Umat Islam

Akhirnya tentera Islam berjaya membuka pintu gerbang kota yang dikawal ketat itu. Seperti banjir besar, tentera Islam menyerbu masuk ke dalam kota itu, menjadikan tentera Rom menjadi gelap.Dalam peperangan Ajnadain, antara yang mengiringinya ialah seorang muslimah yang sangat berani iaitu Khaulah binti Azwar. Beliau merupakan salah seorang tentera berkuda Islam dan sangat berani memukul barisan tentera Rom.

sebelum matahari terbenam, Atrabun telah menarik saki-baki tenteranya dari medan perang untuk mengelak daripada musnah sama sekali. Tentera Islam sengaja memberi peluang kepada saki-baki tentera Rom untuk melarikan diri kerana pada masa akan datang ia juga akan dimusnahkan. Maka akhirnya kota Ajnadain yang terkenal kuat itu jatuh ke tangan umat Islam.


Disediakan oleh:

[MOHAMAD NAZZIMI BIN SUAIP & NUR ALYAA BINTINASRI]

SEKRETARIAT,

EXCO PENERANGAN DAN INFORMASI 21/22

PERSATUAN MAHASISWA HADHARI (PMH)


Comments

Popular posts from this blog

PERANAN IBU BAPA DAN ANAK MENURUT ISLAM

SEJARAH RINGKAS AISYA HUMAIRA

Dr. Ayman al-Akiti