FASAL 1: HAKIKAT ILMU DAN PENGETAHUAN SERTA KELEBIHANNYA
HURAIAN RINGKAS BERKENAAN DENGAN KITAB تعليم المتعلم في طريق التعلم TA’ALIM MUTAALIM FI
TARIQI TA’LUM
(BAGI MEMBAHASKAN ADAB-ADAB SEORANG
PENUNTUT ILMU) KARANGAN SYEIKH BURHANUL ISLAM AZ ZARNUJI
SUMBER: USTAZ NAZRUL NASIR AL AZHARY
DISUSUN SEMULA OLEH: EXCO PENERANGAN DAN INFORMASI PERSATUAN
MAHASISWA HADHARI SESI 18/19
SIRI 2
FASAL 1: HAKIKAT ILMU DAN PENGETAHUAN SERTA KELEBIHANNYA
Rasulullah S.A.W telah bersabda
وَمُسْلِمَةٍطَلَبُ الْعِلْمِ فَرِيضَةٌ عَلَى كُلِّ مُسْلِمٍ
Ertinya: Menuntut ‘ilmu itu satu kefardhuan ke atas setiap
lelaki yang Muslim dan wanita yang Muslimah.
Ketahuilah bahawa setiap lelaki muslim dan setiap wanita muslimah
itu tidak dituntut mencari semua ‘ilmu tetapi dia hanya dituntut mencari ‘ilmu
yang semasa(yang bersangkutan dengan keperluan semasa dari sudut ‘Akidah, Fiqh,
Akhlak dan sebagainya.
*Kita perlu ambil yang penting daripada yang penting (Al
Aham Fal Mughib) “Yang paling kemudian yang penting”.
Seperti yang selalu diungkapkan sebaik-baik ‘ilmu itu
mengetahui keperluan semasa dan sebaik-baik perkerjaan itu menunaikan keperluan
semasa. Setiap orang Muslim perlulah mempelajari ‘ilmu berdasarkan hal-hal semasa
yang berlaku pada dirinya dalam bidang apa sekalipun. Contohnya, dia sudah
tentu melaksanakan sembahyang maka wajiblah keatasnya mempelajari
perkara-perkara yang akan berlaku padanya di dalam sembahyang, sekadar yang
akan membantunya menyempurnakan kefardhuan sembahyang, ertinya dia perlu
mempelajari sehingga dia dapat mengetahui fardhu yang dia laksanakan. Oleh yang
demikian, untuk menyempurnakan fardhu pada perkara-perkara yang fardhu dalam
sembahyang. Dan apakah fajar yang perlu dilaksanakan bagi menyempurnakan wajib
bagi perkara-perkara yang wajib sembahyang.
*Fardhu yang wajib (Imam Zarnuji bermazhab Hanafi)
Fardhu – perkara tersebut menjadi rukun berdasarkan kepada
dalil qat’ie
Wajib – Perkara yang wajib hanya berdasarkan kepada dalil
yang Zhanni
Contoh:
Solat lima waktu. Solat lima waktu adalah fardhu bagi Mazhab Hanafi dan Mazhab
Syafi’e, tetapi solat sunat witir itu wajib bagi Mazhab Hanafi, kerani
berdasarkan kepada dalil dzanni ataupun hadis yang tidak sampai kepada
peringkat Mutawattir, yang menunjukkan Nabi tidak pernah meninggalkan solat
witir. Bagi mazhab Hanafi, tinggal solat fardhu dianggap berdosa.
Begitulah keadaannya dengan puasa, zakat sekiranya seseorang
memiliki harta. Manakala haji jika difardhukan untuk mengerjakannya dan begitu
juga berkenaan dengan jual beli sekiranya seseorang itu melibatkan diri dalam
urusan-urusan perniagaan. Pernah seseorang bertanya kepada Imam Muhammad bin
Hassan Rahimahullah Taala “Kenapa kamu tidak mengarang kitab berkenaan dengan
zuhud?” Beliau menjawab “Saya telah pun mengarang kitab berkenaan urusan jual
beli ” ertinya seseorang boleh menjadi zuhud dengan menghindari perkara-perkara
yang syubhah(ragu-ragu) dan perkara-perkara yang makruh dalam urusan jual beli,
begitu juga dengan urusan-urusan lain dalam perkerjaaan kemahiran yang lain.
Maka barangsiapa terlibat dengan sebarang bidang tersebut, hendaklah mempunyai
ilmu yang menjauhkan mereka dari perkara haram dalam urusannya itu, seseorang
Muslim juga difardhukan untuk mengetahui ‘ilmu tentang berkenaan urusan hati
termasuk tawakkal, inabah, khasyiah dan redha kerana setiap orang Islam pasti
akan terlibat dalam hal-hal tersebut.
*Kenapa beliau(Imam Muhammad bin Hassan As Syaibani)
mengarang ktab muamalah(jual beli)? Maka beliau menjawab “Siapa dapat
bermuamalah dengan manusia dengan baik, maka itulah zuhud yang sebenar.” Beliau
maksudkan apa yang patut kamu beri perhatian terhadap ilmu terlebih dahulu.
Zuhud bermaksud dunia tidak diletakkan dalam hati tetapi diletakkan di hujung
tangan.
Kisah seorang wali berjumpa dengan adik dia, adik dia
seorang yang soleh, kerjanya nelayan kemudian dia berkawan dengan orang soleh yang
lain. Suatu hari, orang soleh ini hendak pergi bermusafir suatu tempat, maka
nelayan yang soleh ini pesan kepada kawannya, “Jika kamu ke negeri tersebut,
jumpa dengan abang aku, sampaikan salam kepadanya”. Maka si soleh ini memulakan
perjalanannya sampai ke negeri tersebut, dia carilah abang kepada sahabatnya
nelayan. Terkejut dia melihat rumah abang kepada nelayan yang soleh miskin.
Rumah itu dilengkapi dengan pembantu, pengawal dan sebagainya. Apabila buat
perjumpaan antara mereka, maka berjumpalah mereka berdua. Sebelum si soleh ini
balik ke negerinya si abang nelayan suruh sampaikan pesanan kepada adiknya
supaya tinggalkan dunia. Apabila si soleh pulang ke kampong dan sampaikan
pesanan kepada si nelayan, menangis si adiknya. Si nelayan berkata, “Benar apa
yang abang aku kata, kerana kamu Nampak keadaan aku ini miskin, maka dianggap
orang aku ini zuhud. Padahal dalam hati aku penuh dengan dunia”.
Kelebihan ‘ilmu Pengetahuan
Tidak ada orang yang tersembunyi daripadanya bahawa ‘ilmu
itu merupakan kelebihan manusia berbanding dengan makhluk-makhluk lain.
Justeru, jika tanpa ilmu pengetahuan, maka manusia adalah sama dengan
binatang-binatang lain samada dari sudut keberanian, gagah, kuat, pemurah atau
berbelas kasihan dan sebagainya.
Hanya dengan ilmulah Allah S.W.T telah menonjolkan kelebihan
Nabi Adam a.s keatas para malaikat dan memerintah antara mereka sujud
kepadanya.
Sesungguhnya ilmu itu dimuliakan hanyalah kerana ilmu
menjadi perantaraan untuk mencapai takwa, yang mana taka menyebabkan seseorang
itu mendapat kemuliaan disisi Allah dan memperolehi kebahagiaan yang abadi
seperti pernah diungkap sebuah syair Imam Muhammad bin Hassan bin Abdullah yang berbunyi:
Erti:
1 1)
Belajarlah, sesungguhnya
ilmu itu perhiasan untuk pemiliknya
2 2) Keistimewaan serta alamat
mencapai segala kepujian
3 3)
Berusahalah setiap hari
mendapat tambahan faedah ilmu
4 4)
Berenanglah sentiasa di
lautan pelbagai pengajaran
5 5)
Dalamilah ilmu fiqh, kerana
ilmu fiqh itu sebaik memerlu kearah kebaikan dan taqwa
6 6)
Serta penyempurna arah tuju
7 7)
Ialah petunjuk menuju jalan
hidayah
8 8)
Ialah benteng penyelamat
diri, penyelamat dari segala yang payah
9 9)
Sesungguhnya, seorang yang
faqih lagi wara’
1 10) Lebih sukar bagi syaitan
dari berhadapan dengan seribu ahli bid’ah
Seterusnya, seseorang juga perlu mengetahui ilmu-ilmu akhlak
yang seumpama kepemurahan, bakhil pengecut, berani, bongkak, merendah diri dan
iffah(penjagaan diri), boros, dan berkira dan lain-lain.
*Kita perlu belajar ilmu ‘Aqidah, Fiqh yang dimaksudkan
dalam syair tadi adalah Fiqhul Al-Asr, Fiqhul Kabir Al Akbar), Fiqh yang kecil
merujuk kepada syariat yang kita belajar manakala Fiqhul Akbar adalah fiqh yang
berkaitan dengan Aqidah. Perlu juga kita mengaji ilmu berkait mengenal hati.
Seseorang tidak akan bersama dengan Allah sebelum dia mengenal sifat-sifat yang
baik dalam hati. Perkara yang pertama perlu belajar ialah bagaimana hendak
takhalli – menyucikan hatai dan dirinya daripada perkara yang tidak elok.
Kemudian Tahalli – menghiaskan dirinya dengan sifat yang baik. Kemudian Tajalli
– bertemu dengan Allah S.W.T.
Ini kerana bongkak, bakhil dan pengecut, boros adalah haram,
seseorang itu tidak mungkin akan dapat menjauhkan diri daripada sifat-sifat
tersebut melainkan dia memilih bidang ilmu tentangnya dan ilmu tentang
sifat-sifat sebaliknya. Maka wajiblah seseorang belajar tentang sifat-sifat
berkenaan.
Seorang ulama’ terkenal, Imam Asy-Syahid Nasiruddin Abu
Kassim telah mengarang satu kitab tentang akhlak dan karangannya adalah terbaik
dalam bidang berkenaan. Wajiblah ke atas seseorang muslim memelihara dan mempelajari
perkara-perkara asas diatas, fardu ain.
*Di antara kitab tasawwuf yang disusun oleh Syeikh Abdul
Qadir Al Mandili, Penawar Bagi Hati amat baik untuk rujukan kita(merumuskan
daripada kitab ihya’ Ulumuddin, Bidayatul Hidayah). Pengarang meletakkan suatu
ibarat, Takhalli seperti kita mandi, Tahalli seperti pakai baju cantik-cantik,
Tajalli seperti jumpa dengan kekasih.
Adapun perkara yang berlaku sekali sekala maka memelihara
dari mempelajarinya hanyalah difardukan atas dasar fardu kifayah sahaja. Ertinya,
apabila sebahagian individu dalam suatu negeri telah melaksanakannya, maka
bebaslah tanggungan tersebut. Sebaliknya, jika tidak ada orang yang mampu
melaksanakan dalam sesebuah masyarakat, maka mereka berkongsi seksa api neraka.
Sewaktu itu, pemerintah perlulah memaksa mereka mempelajari
perkara-perkara yang termasuk dalam fardu kifayah tersebut. Olehitu, ada orang
berpandangan bahawa mempelajari ilmu sesuatu yang seseorang akan sentiasa
terlibat dengannya.
*Perumpamaan pada ilmu fardu ain dengan makan makanan. Kata
Ulama’, seseorang bila tidak makan selama 3 hari, adatnya akan mati. Sama juga
dengan hati, bila 3 hari tidak menuntut ilmu, hati akan mati. Fardu Kifayah
pula diumpama sebagai ubat, bukan selalu makan, kerana pada waktu tertentu
sahaja kita makan.
بمنزلة الطامMakanan - fardu ain
بمنزلة الدواءUbat - fardu kifayah
بمنزلة المرضRacun - Ilmu Nujum
Hukum mempelajari ilmu ahli nujum haram, kerana ilmu itu
akan mudarat dan tidak memeberi manfaat. Melarikan diri daripada Qada’ dan
Qadar adalah tidak mungkin. Hendaklah dia sentiasa berdoa memohon kemaafan agar
Allah memeliharanya.
*Maksud ilmu nujum yang digalakkan adalah ilmu falak, untuk
mengetahui arah kiblat. Bala yang paling besar dalam kehidupan adalah orang
yang menyalahkan takdir All S.W.T
Hukum mempelajari ilmu kedoktoran adalah harus seperti
dengan keperluan hidupan yang lain. Nabi S.A.W pernah merawat dan berubat diri
dari kesakitan. Pernah disebut bahawa Imam As Syafie rahimahullah, Ilmu
terbahagi kepada 2 bahagian, 1) Ilmu fiqh untuk keperluan agama dan 2) Ilmu
kedoktoran untuk keperluan badan.
Imam Syafie
العلم علمنه: علم الفقه للأديان، وعلم الطب للأبدان، وما وراء ذلك
بُلُغة مجلس
Seterusnya, mempelajari ilmu-ilmu selanjutya. Selain
daripada ilmu fardu ain dan fardu kifayah, maka hanyalah perhiasan majlis
sahaja
Hakikat Ilmu pengetahuan
Ilmu ditafsirkan sebagai suatu sifat yang menyebabkan orang
yang memilikinya dapat menyingkap dan memahami perkara yang disebut dan fiqh
itu mengetahui perincian sesuatu ilmu. Imam Abu Hanifah Rahimahullah Taala
berkata “fiqh itu adalah mengetahui tentang diri, tentang perkara positif
baginya dan tentang perkara negatif terhadapnya”. Beliau juga pernah berkata,
“Ilmu itu tidak dipelajari melainkan untuk beramal dengannya dan beramal dengan
ilmu bererti meninggalkan dunia yang sementara untuk akhirat yang mendatang”.
Oleh itu, seseorang insan itu tidak sepatutnya lalai tentang dirinya, tentang
apa yang akan memanfaatkan dirinya dan apa yang akan memudaratkannya samada di
dunia mahupun akhirat. Justeru, dia akan mengutip apa yang akan memanfaatkan
dan menjauhkan diri dari perkara yang memudaratkan agar akal dan ilmunya tidak
bangun berhujah menentangnya di hari kiamat nanti. Maka akibatnya dia akan
bertambah terseksa. Kita mohon perlindungan dengan Allah dari kemurkaan dan
azabNya. Terdapat banyak ayat-ayat Al-Quran dan hadis-hadis sahih dan masyhur
yang menyebut tentang ilmu pengetahuan dan kelebihannya namun kami tidak dapat
menyebutnya di sini kerana tidak ingin menjadikan kitab ini terlalu panjang.
*Himmah manusia(para penuntut ilmu) makin lama makin kurang,
zaman sekarang tidak mahu membaca panjang-panjang. Hakikat ilmu yang sebenar
adalah amal. Jika seseorang hanya mahu mengumpul ilmu semata-mata, tidak mahu
beramal, Kata Imam Al Ghazali, “Ia umpama seorang yang berani yang ada pedang
yang banyak, tiba-tiba keluar seekor singa dalam hutan sewaktu dia bawa pedang
dan senjata yang banyak .” Ini merupakan gambaran kepada orang yang beramal
dengan ilmu, yang menggunakan pedang dan pandai guna pedang tersebut, itulah
yang dipanggil ‘alim.
Tamat fasal 1.
Comments
Post a Comment