FASAL 2: NIAT SEWAKTU BELAJAR
HURAIAN RINGKAS BERKENAAN DENGAN KITAB TA’ALIM MUTAALIM FI
TARIQI TA’LUM
(BAGI MEMBAHASKAN ADAB-ADAB SEORANG
PENUNTUT ILMU) KARANGAN SYEIKH BURHANUL ISLAM AZ ZARNUJI
SUMBER: USTAZ NAZRUL NASIR AL AZHARY
DISUSUN SEMULA OLEH: EXCO PENERANGAN DAN INFORMASI PERSATUAN
MAHASISWA HADHARI SESI 18/19
SIRI 3
FASAL 2: NIAT SEWAKTU BELAJAR
Setiap pelajar ilmu perlulah
memiliki niat sewaktu dalam tempoh belajar. Ini kerana niat merupakan asas
kepada semua perkara berdasarkan dalil sabda Nabi S.A.W ”إنما
الاعمال بالنيات”
Ertinya: Setiap amalan itu hanyalah diukur berdasarkan niat,
juga diriwayatkan daripada baginda S.A.W
كم من عمل يتصور بصرة عمل الديا, ثميصير ،
بحسن النية من أعمال الاخرة ، وكم من عمل يتصور عمل الاخرة ثم يصير من أعمل الدينا
بسؤ النية
Ertinya: Berapa banyak amalan yang menyerupai amalan dunia
dan dengan niat yang baik, ia menjadi amal akhirat. Sebaliknya, berapa banyak
amalan yang menyerupai amalan akhirat kemudiannya ia menjadi amalan dunia
akibat daripada niat yang buruk.
*niat yang baik menyebabkan amalan yang orang Nampak dunia,
seperti sapu sampah bertukar menjadi ibadah kepada Allah. Kata Imam Al Ghazali
Hujjatul Islam “Kami menuntut ilmu ini bukan kerana Allah s.w.t. pada
permulaan, tetapi bila kita bermujahadah, maka niat yang pada mulanya bukan
kerana Allah bertukar kerana Allah”.
Kata Nabi Muhammad S.A.W, “Dunia
ini Allah s.w.t. akan bagi kepada sesiapa sahaja samada orang yang Allah kasih
ataupun Allah benci kepadanya, tetapi ilmu Allah s.w.t. tidak akan bagi
melainkan kepada orang yang Allah s.w.t. kasih”.
PERKARA YANG PERLU DINIATKAN KETIKA MENUNTUT ILMU
Seseorang penuntut ilmu perlulah menyiapkan usaha-usaha
menuntut ilmunya itu adalah untuk:
1 1)
Mendapat redha Allah s.w.t
2 2)
Menuntut kejayaan di
akhirat
3 3)
Menghapus kejahilan diri
dari dirinya dan orang-orang yang jahil
4 4)
Untuk menegakkan agama
serta mengekalkan Islam di atas muka bumi Allah kerana tertegakknya Islam itu
hanya dengan ilmu.
*Sabda Rasulullah s.a.w yang bermaksud, “Niat seorang mukmin
itu lebih baik dari amalannya”
Zuhud dan Taqwa tidak akan
bercampur dengan kejahilan. Dalam hal ini, seorang imam terkenal Syeikh
Burhanuddin(Guru kepada Imam Az Zarnuji, juga seorang pengarang kitab Al
Hidayah), Al Imam Burhanuddin Al Marghinani, beliau pernah dipenjarakan dalam
telaga, setiap hari anak murid dia akan datang duduk di atas telaga, maka Imam
Al Marghinani akan mengiblatkan matan kitab yang beliau karang dengan hafalan
beliau. Pengarang kitab Al Hidayah pernah mengungkapkan sebuah syair beliau di
hadapan sekumpulan ulama’
Ini satu kerosakan besar bila seorang ‘alim mengabaikan ‘ilmunya
Namun,
kerosakan itu lebih buruk bila ada orang jahil tekun beribadat
Mereka itu menjadi fitnah yang parah di atas muka bumi Allah
Bila
ada orang bergantung kepada mereka dalam urusan agamaNya
*Yang jahil dianggap ‘alim, jahil dalam ‘ilmu agama tetapi
dianggapnya ‘alim hanya beberapa kerat masa dia gunakan untuk tuntut ‘ilmunya,
dibacanya buku-buku, dengar Youtube dan sebagainya tanpa mengetahui asal usul
ilmu tersebut maka disebarkan ‘ilmu tersebut. Maka orang menganggapnya ‘alim.
Mereka hanya ‘Alimul Lisan(orang yang pandai menyusun kata-kata dengan baik).
Lebih bahaya bila ada seorang ‘abid(ahli ibadah) yang mana dia jahil menekuni
ibadah. Lebih bahaya kalua ada orang mengikut dengannya.
Seseorang juga perlu niat menuntut
ilmu adalah untuk mensyukuri nikmat akal dan nikmat kesihatan badan dan
janganlah ia meniatkan dengan ilmu tersebut untuk orang berkumpul kepadanya
bukan menghimpunkan dunia yang akan lebur dan bukan untuk mendapat kedudukan di
sisi sultan atau selainnya. Imam Muhammad bin Hasan R.A pernah berkata “Kalaulah
semua manusia di muka bumi ini menjadi hamba milikku, nescaya akan aku
merdekakan mereka dan aku menolak wala’ mereka. Barangsiapa yang telah memiliki
kelazatan ‘ilmu dan amal, maka jarang sekali dia akan inginkan apa yang
dimiliki kebanyakan manusia”.
*Imam Muhammad bin Hasan Al Syaibani berkata sedemikian,
orang yang dibebaskan atau seseorang yang membebaskan seorang hamba, kalua hamba
ini tidak mempunyai ahli keluarga, maka harta itu boleh diwarisi kepada yang
membebaskan tadi tetapi Imam Muhammad bin Hassan As Syaibani menolak harta
tersebut kerana kelazatan ‘ilmu itu lebih diutamakan daripada kelebihan yang
dilihat oleh manusia pada zaman sekarang.
Imam Qiwamuddin Hamad bin Ibrahim bin Ismail As Saffar Al
Ansori pernah membacakan kepada kami satu syair yang ditulis kepada Imam Abu Hanifah
Rahimahullah Taala
Sesiapa yang menuntut ‘ilmu untuk akhirat
Pasti
beruntung ia dapat kelebihan petunjuk
Alangkah ruginya mereka yang menuntut
Hanya
untuk mendapat pemberian manusia
Menuntut ‘ilmu atas tujuan mendapat
kedudukan adalah terlarang melainkan jika kedudukan yang diharapkan itu atas
tujuan melaksanakan “الامر بالمعرف والنهي عن المنكر”,
menyuruh kepada kebaikan dan menegah kemungkaran atau atas tujuan menegakkan
kebenaran dan meninggikan agama bukan untuk kepentingan diri dan hawa nafsunya
jika demikian haruslah baginya belajar atas tujuan mendapat kedudukan dan
mengikut kadar yang akan memungkinkan seseorang itu melaksanakan kepada
kebaikan dan mencegah kemungkaran.
*niat boleh bercampur aduk, oleh itu perlu laksanakan apa
yang diniatkan dan jaga betul-betul. Contohnya, bila ada B.A.(Bachelor) belum
cukup, perlu ada PhD(Doktor Falsafah), dan apabila ada PhD dengan niat amar
makruf nahi mungkar, jika tiada PhD tetapi ada ‘ilmu dan tidak berbohong, perlu
ambil PhD untuk menutup mulut orang-orang yang jahil yang ada PhD.
Seseorang itu perlu berfikir
panjang dalam hal ini, jangan sampai ‘ilmu yang telah diusahakannya dengan
tenaga yang banyak tiba-tiba dipergunakan hanya untuk dunia yang hina lagi
sikit dan akan binasa. Terdapat sebuah syair menyebut
Dunia itu lebih sedikit daripada yang sedikit
Dan
yang rindunya lebih hina daripada yang hina
Dunia akan memekak sekelompok manusia Dunia juga membutakan
Mereka
yang gilakan dunia akan hidup teraba-raba mencari jalan
*Orang yang cari dunia kadang-kadang dipekakkan dan
dibutakan daripada melihat kesilapan dunia. Disebabkan itu, dia ruku’ fil
haram, disebabkan kerana inginkan dunia, maka dia sanggup melakukan yang haram
untuk dapatkan dunia tersebut. Orang yang mengejar dunia ibarat anjing yang
mengejar bangkai. Mengapa para solihin meninggalkan dunia? Imam Ghazali
Rahimahullah bagi tamsilan, “seseorang yang melihat kek, dan melihat seseorang
yang memasukkan racun ke dalam kek tersebut, bila dia dah nampak racun tersebut
dimasukkan ke dalam kek tersebut, dia tidak akan makan walaupun luaran kek
sangat lazat, tapi orang yang menyentuhnya tidak tahu, dia melihat lazatnya kek”.
Menunjukkan bahawa orang yang mengerti fasadnya(rosak) dunia dengan orang yang
tidak mengerti fasadnya dunia.
Janganlah seseorang yang memiliki ‘ilmu
itu menghina dirinya dan bersikap haloba pada tempat-tempat yang tidak
sepatutnya dihalobai oleh seseorang penuntut ‘ilmu dan hendaklah dia menjauhkan
diri dari perkara-perkara yang akan merendahkan ‘ilmu dan pemiliknya. Dia
hendaklah sentiasa tawadhu’(merendah diri), tawadhu’ itu adalah sikap diantara
takkabbur(meninggi diri) dan Mudillah. Begitulah juga dengan sifat iffah, ia
juga berada diantara takkabbur dan Mudillah.
*Penuntut ‘ilmu mesti menghiaskan diri dengan tawadhu’.
Takkabbur bererti meninggi diri manakala Mudillah bererti menghina diri.
Tawadhu’ berada di tengah-tengah(Bainadani wal Faras).
Imam Ruknul Islam yang dikenali
juga Adibul Mukhtar telah mengungkapkan satu syair hasil nukilannya
Tawadhu’ itu sebahagian daripada sifat taqwa
Dengan
dia meningkat ke darjah yang tinggi
Yang menghairankan ialah kehairanan orang jahil tentang
kedudukannya
Akan bahagialah dia atau celaka akhirnya
Atau
bagaimana umurnya akan berakhir sewaktu rohnya melayang pada hari kebinasaan
Adakah dia termasuk orang hina atau darjatnya akan diangkat
naik
Sifat
kibriya’ adalah milik eksklusif Tuhan
Hendaklah kami jauhi dan sentiasalah berhati-hati
*Sifat
kibriya’ hanya milik Allah, Kata Allah swt dalam Hadis Qudsi “الكبرياء
ردائي و لعظمة إزاري”, Kibriya’ itu adalah rida’ku, dan keagungan
itu adalah pakaianku.
Imam Abu Hanifah Rahimahullah Taala pernah berkisah kepada
anak-anaknya, “Besarkan serban kamu dan luaskan lengan baju kamu”, beliau
menyebut demikian agar ilmu dan orang-orang berilmu tidak dipandang rendah.
*Imam Abu Hanifah menganjurkan kepada penuntut ‘ilmu untuk
memakai dengan pakaian ahli ilmu. Memakai dengan pakaian tersebut adalah Tafa’ul,
فتشبهوا
إن لم تكونوا مثلهم ، إن التشبه با الكرم فلاح ,Bertasyabuhlah kamu
(menyerupailah) dengan orang yang telah berjaya sampai kepada Allah dengan
pakaian, akhlak mereka, kerana menyerupai mereka itu adalah satu kejayaan.
Mengapa lengan baju orang terdahulu besar? Kerana ingin menyimpan buku. Imam
Syafie diuji oleh Allah s.w.t. suatu hari ada seorang yang sangat dengki kepada
Imam Syafie sehingga dia cari tempat Imam Syafie buat baju. Selepas Imam Syafie
dah ukur semua baju, dia pergi ke kedai tersebut, dan dia berkata kepada tukang
jahit, “Imam Syafie suruh ubah sikit dekat lengan, sebelah pendek dan sebelah
lagi panjang, luas sebelah dan satu lagi sempit sebelah”. Bila siap baju, Imam
Syafie dating pakai baju, terkejut dengan pakaian maka kemudia kata tukang
jahit tersebut, ada seorang datang memberitahu kamu untuk buat balik. Imam
Syafie berkata “Alhamdulillah, lengan yang luas ini boleh aku letakkan Fathir,
dan lengan lengan yang sempit ini sekurang-kurangya aku nak menulis kitab tak
perlu aku sunting lengan aku”. Oleh itu, ahli ilmu tetap dilebihkan daripada
sesiapa pun. Tidak boleh kita panggil ahli ilmu datang ke tempat kita dan kita
buat layanan main-main. Contoh, bila kita panggil pelajar Maahad Tahfiz datang
bertahlil, perlu diberi layanan lebih selepas itu. Hadis “خيركم من تعلّمم القرءان وعلمه”, sebaik-baik
kalangan kamu adalah orang yang belajar Al Quran dan yang mengajarkannya.
Eloklah seseorang penuntut ilmu itu
mendapatkan kitab wasiat yang ditulis oleh Imam Abu Hanifah dan Syeikh Yusuf
bin Khalid As Siruti sewaktu beliau ingin pulang kepada keluarganya setelah
selesai belajar dengan Imam Abu Hanifah dan adalah guru saya(pengarang) Imam
Burhanuddin Ali bin Abi Bakar Qadasallah mudah-mudahan akan membahagiakan
rohnya yang mulia. Beliau menyuruh saya menulis wasiat berkenaan sewaktu saya
ingin pulang ke kampung halaman saya. Para guru dan mufti sangat perlu kepada
wasiat berkenaan dalam urusan mereka dengan orang ramai.
Tamat Fasal 2
Comments
Post a Comment