PENGENALAN KITAB TA'ALIM MUTAALIM


HURAIAN RINGKAS BERKENAAN DENGAN KITAB  تعليم المتعلم في طريق التعلم (TA’ALIM MUTAALIM FI TARIQI TA’LUM)
(BAGI MEMBAHASKAN ADAB-ADAB SEORANG PENUNTUT ILMU)

SUMBER: USTAZ NAZRUL NASIR AL AZHARY

DITULIS SEMULA OLEH: EXCO PENERANGAN DAN INFORMASI PERSATUAN MAHASISWA HADHARI SESI 18/19

SIRI 1

MUQQADIMAH
بِسْمِ اللهِ اَلرَحْمَن الرَّحِيم
الحمد لله الذي فضَّل بني ادم بالعلم والعمل على جميع العالم، والصلاة والسلام على محمد سيِّد العرب والجم، وعلى اله وأصحابه ينابيع العلوم والحكم
Erti:
Segala puji bagi Allah yang telah memuliakan anak Adam dengan ilmu dan amal melebihi seluruh makhluk lain. Selawat dan salam ke atas Nabi Muhammad SAW penghulu bangsa Arab dan orang-orang ‘ajam (bukan Arab) juga selawat dan salam  ke atas keluarga baginda dan para sahabat yang merupakan tempat pancaran segala ilmu dan hikmah. Apabila saya mendapati ramainya pelajar menuntut ilmu pada zaman ini yang bersungguh- sungguh menuntut ilmu dan mereka tidak mencapai ilmu tersebut atau tidak dapat mencapai manfaat dan tujuannya, iaitu beramal dengan ilmu dan menyebarkannya.

*’Saya’ yang dimaksudkan itu adalah Imam Az Zarnuji. Apa manfaat ilmu yang paling besar? Iaitu beramal dengan ilmu. Imam Al Ghazali Rahimahullah mengatakan “Ilmu tanpa amal itu muflis”
Punca mereka terhalang dari matlamat tersebut adalah kerana tersilap jalan meninggalkan syarat-syarat menuntut ilmu. Barangsiapa yang tersilap jalan, nrscaya tersesatlah dia dan sudah tentu dia tidak akan sampai pada tujuannya samada tujuan itu kecil atau besar. Oleh itu, saya ingin berhasrat menerangkan kepada para pelajar cara- cara belajar berdasarkan apa yang say abaca di dalam kitab-kitab dan juga apa yang pernah saya dengar dari guru-guru yang ‘arif, yang ‘alim lagi bijaksana. Harapan saya agar semua terus mendoakan penuh ikhlas agar saya Berjaya dalam bidang ilmu pengetahuan dan dapat selamat di dunia dan di akhirat nanti.

Setelah saya beristikharah dengan Allah tentang kitab ini maka saya namakan sebagai  تعليم المتعلم في طريق التعلم Ta’alim Muta’alim Fi Tariqi Ta’lum(Panduan Pembelajaran untuk Penuntut Ilmu). Saya membagikan kitab saya ini beberapa fasal iaitu;

1) Fasal Hakikat Ilmu dan Pengetahuan Serta Kelebihannya
2) Fasal berkenaan niat sewaktu belajar
3) Fasal berkenaan kod pemilihan bidang ilmu, guru dan teman serta saranan untuk tetap dalam pengajian
4) Fasal berkenaan memuliakan ilmu dan ahli-ahlinya
5) Fasal berkenaan bersungguh-sungguh, tekun dan bersemangat tinggi
6) Fasal berkenaan permulaan pengajian, kadarnya dan susunannya
7) Fasal berkenaan tawakkal dalam pengajian
8) Fasal berkenaan waktu terbaik menghasilkan ‘ilmu
9) Fasal berkenaan kasih saying dan nasihat-menasihati
10) Fasal berkenaan berusaha mendapat faedah dalam memahami ‘ilmu
11) Fasal berkenaan wara’ ketika belajar ‘ilmu
12) Fasal berkenaan perkara yang membantu ingatan dan perkara yang menyebabkan lupa
13) Fasal berkenaan perkara yang mendatangkan rezeki atau menghalangnya dan perkara yang memanjangkan umur atau memendekkannya

وما توفيقي إلا بالله عليه توكلت وإليه أُنيب
(Dan tidak ada taufiq keperluan yang saya perolehi melainkan dengan bantuan Allah, kepadaNya-lah saya bertawakkal dan kepadaNya-lah saya akan kembali)

*Saintis Barat mengkaji kitab karangan Syeikh Burhanul Islam Az Zarnuji dan diterapkan dalam sistem pengajian mereka. Ramai orang Malaysia Islam sendiri pakat berbincang tentang isu pendidikan, tentang akhlak pelajar dan sebagainya. Hakikatnya, kerana tidak kembali kepada cara pendidikan aslaf kita yang terdahulu. Kata Syeikh Abu Hassan Ali Ad-Nadwi Rahimahullah “Kita nak gabungkan di antara dua sistem pendidikan yang sangat hebat, Al Jam’u baina Qadimi Soleh, Wal Jadidu Nafiq(sistem lama, tradisional yang sangat berkat dan sistem moden yang memberi manfaat).” Kita tidak menolak mikrofon kerana ia sistem tradisional yang mengajar adab, akhlak yang diabaikan dalam sistem sekarang.

Bersambung…



Nota tambahan
Simbol ‘*’ bermaksud huraian daripada asatizah


Comments

Popular posts from this blog

PERANAN IBU BAPA DAN ANAK MENURUT ISLAM

SEJARAH RINGKAS AISYA HUMAIRA

AS MEMILIH: TRUMP VS BIDEN