Nota untuk Exco Multimedia

Assalamulaikum wbt,pertama-tama marilah kita meninggi kesyukuran kepada Allah,kerana dengan limpah kurnianya dapat kita mendengar,melihat,membaca dan hidup hingga ke saat ini,DAN SATU NIKMAT YANG TERBESAR YANG KITA TERIMA ADALAH NIKMAT IMAN DAN ISLAM :)
dan bersama-sama kita sentiasa amalkan selawat keatas nabi,sebagai tanda cinta & rindu terhadap seorang hamba Allah yang sanggup berkorban untuk umatnya.. :)


Nota istimewa ini saya tujukan khas untuk exco multimedia PMH yang akan datang,dan umumnya kepada para pembaca yang saya sayangi sekalian.
CATATAN ISTIMEWA ini adalah berdasarkan pengalaman saya berkhidmat untuk PMH dan lain-lain persatuan.Apa yang saya harapkan untuk kita sama-sama mengambil berat akan kualiti publisiti,kerana untuk  MENARIK lebih ramai orang mendekati ISLAM.Hakikatnya manusia memang suka kepada seni dan keindahan :)


Baik,saya akan catatkan dalam bentuk point supaya mudah untuk difahami :)

1.RESOLUTION
saya sangat tekankan bab RESO ini untu kita menjimatkan duit dan masa:
untuk poster saiz
A4 = RESO 300 PIXEL/INCH
A3 = RESO 400 PIXEL/INCH
untuk A2 dan A1,saya tak pernah cuba lagi.,tapi mengikut prediction
A2 = RESO 500 PIXEL/INCH
A1 = RESO 600 PIXEL/INCH
kalau anda silap resolution mengikut saiz,hasil cetakan konfem teruk dan pecah-pecah.
so be prepare ok :)

untuk BANNER
RESO 70 PIXEL/INCH
(jangan lebih,jangan kurang,secukup rase je :) )
-BANNER XKISAH SAIZ BERAPE,guna je reso 70 ea :)

2.SAIZ BANNER

selalu orang pening nak tentukan saiz banner,yelah benda besar kan..susah nak bayang berapa ukurannya.
saya sediakan satu tips yang sangat berguna.

#TIPS
tinggi badan manusia standard 160cm bersamaan 5 kaki(5.244feet) ,so korang predict la saiz yang sesuai ikut ukuran yang sedia ada depan mata,yang laki jangan tengok prmpuan lama2 lak ,sbb nk predict saiz banner katenyer,,katenyer lah(ayat legend hisyam azli) .. :)

3.JUMLAH

selalu orang pening gak isu ni,berapa banyak banner kita nak cetak?..berapa banyak flyers?..poster? dll

untuk event sedarhana
poster - 30 helai saiz A3
banner - 2 atau 3 saiz ikut bajet.
flyers - 400 helai A4 kerat 4
Video teaser - durasi jangan lebih 2 min,lagi kurang lagi baik.

untuk program besar naikkan 2 kali ganda dari jmlh program sedahana
(video jgn jadi 2 minit pulak)

4.PUBLISITI

ikut kretiviti korang :)

akhir kalam,terima kasih sahabat surau JATI,terima kasih PMH kerana banyak menyediakan platform kepada saya untuk mencuba bidang ini.Dan nasihat saya ,mungkin kita join persatuan,kita harapkan persatuan ni akan bagi kita makan dan minum..tapi sebenarnya jika kita nak dapatkan sesuatu kita yang kena sediakan makan dan minum untuk persatuan....ayat berkias ..he3






Comments

Popular posts from this blog

PERANAN IBU BAPA DAN ANAK MENURUT ISLAM

SEJARAH RINGKAS AISYA HUMAIRA

AS MEMILIH: TRUMP VS BIDEN