SIRAH IMMERSION :RABIULAKHIR
[PERSATUAN MAHASISWA HADHARI 21/22]
[EXCO PENERANGAN DAN INFORMASI]
[SIRAH IMMERSION]
18 RABIULAKHIR 1443H | 23 NOVEMBER 2021
1. PENGUSIRAN BANI NADHIR
Bani Nadhir merupakan salah satu kabilah terbesar dari
bangsa Yahudi yang tinggal berjiran dengan bangsa Arab (‘Aus dan Khazraj) di
Madinah. Setelah kedatangan Rasulullah saw, mereka memeterai perjanjian dengan
orang Islam sebagaimana yang terdapat dalam perjanjian keamanan dan kerjasama
yang disebut Piagam Madinah (Mithaaq al-Madinah). Namun tabiat khianat dalam
jiwa Yahudi, mendorong mereka untuk melanggar perjanjian tersebut. Seorang
Yahudi, melanggar perjanjian dengan Nabi Muhammad dalam Piagam Madinah.
Perjanjian tersebut menyatakan bahawa semua yang menandatangani piagam tersebut
akan mempertahankan kota Madinah jika diserang oleh orang luar. Bani Nadhir
sebenarnya membuat konspirasi untuk memerangi Nabi. Kesilapan kedua, mereka
cuba membunuh Nabi. Nabi yang mengetahui keadaan itu kemudian memutuskan untuk
menyekat atau mengusir Bani Nadhir.
Pengusiran pada bulan Rabiulawal
tahun keempat Hijriah. Ramai yang tidak menyangka ia berjaya kerana keadaan,
kekuatan, harta, ilmu, dan kelengkapan Bani Nadhir sangat kuat. Sejak zaman
Rasulullah saw, kaum Yahudi dikenali sebagai bangsa yang tidak sepakat dalam
semua perkara sekalipun ia melibatkan maruah bangsa dan kepercayaannya sendiri.
Walaupun kabilah Bani Qainuqa’, Bani Nadhir dan Bani Quraizah sama-sama tinggal
di Madinah, masing-masing membawa haluan sendiri. Ketika umat Islam memerangi
Bani Qainuqa’ kerana perbuatan mereka mencemari kaum muslimah, Bani Nadhir dan
Bani Quraizah tidak menawarkan apa-apa bantuan terhadap saudara se-Yahudi
mereka itu. Mereka hanya diam dan lihat Bani Qainuqa’ terusir dari kota
Madinah. Begitu juga ketika Bani Nadhir menghadapi kepungan tentera Islam, Bani
Quraizah masih tidak memberikan apa jua bantuan dan mereka hanya diam dan lihat
Malangnya di zaman ini, perangai
diam dan lihat Yahudi ini menjangkiti umat Islam. Mereka membiarkan
saudara-saudara mereka diasak oleh musuh, mereka tidak mempedulikan
saudara-saudaranya yang dihina, dicaci bahkan dibunuh. Mereka tidak sepakat
dalam hukum-hakam agama, mereka suka memencilkan diri dari ayat-ayat Allah dan
sanggup bekerjasama dengan kumpulan-kumpulan lain untuk mengaburi
kebenarannya.
Sabda baginda saw;
لَتَتَّبِعُنَّ
سُنَنَ مَنْ كَانَ قَبْلَكُمْ شِبْرًا بِشِبْرٍ، فَذِرَاعًا بِذِرَاعٍ، حَتَّى
لَوْ دَخَلُوا جُحْرَ ضَبٍّ لَدَخَلْتُمُوهُ، قَالُوا : مَنْ يَا رَسُولَ اللَّهِ
الْيَهُودُ وَالنَّصَارَى؟ قَالَ : فَمَنْ إِلا هُمْ
“Sungguh kalian (umat Islam) akan mengikuti jalan
orang-orang sebelum kalian sejengkal demi sejengkal, sehasta demi sehasta
sekalipun jika orang-orang yang kalian ikuti itu masuk ke lubang biawak (yang
sempit), pasti kalian akan mengikutinya.”
Kami (para sahabat) berkata, “Wahai Rasul Allah, apakah yang
dimaksudkan itu kaum Yahudi dan Nasrani?”
Baginda saw menjawab, “Lantas siapa lagi selain mereka?”
Hadis
ini meramalkan apa yang akan berlaku kepada umat Islam di akhir zaman. Mereka
akan mengikut jejak langkah Yahudi dan Nasrani sedikit demi sedikit sehingga ke
lubang biawak pun mereka akan mengikut kedua-dua golongan ini. Menurut Imam
Nawawi (شبرا
وذراعا) dan (حجر ضب)
merupakan tamsil atau perumpamaan (analogy) menunjukkan permuafakatan yang amat
rapat dengan idea-idea, cara-cara atau pemikiran mereka [Syarh Sahih
Muslim li Al-Nawawi (166/16)]. Ertinya mereka bersetuju dengan maksiat dan
perselisihan tetapi bukan bersetuju dengan kekufuran Yahudi dan Nasrani.
Menurut Imam Nawawi lagi hadis merupakan mukjizat Nabi SAW kerana apa yang
dikhabarkan oleh Baginda SAW semuanya menjadi kenyataan sekarang. Umat Islam
akan mengikut jejak langkah Yahudi dan Nasrani dalam segenap segi kehidupan
mereka sama ada dari segi politik, ekonomi, sosial atau akhlak. Bahkan umat
Islam akan bersetuju, berlapang dada atau suka dengan apa-apa yang disuarakan
oleh Yahudi dan Nasrani dalam kehidupan mereka sekali pun dalam menangani masalah
umat Islam sendiri.
2. PENGUTUSAN KHALID AL WALID KE BANI AL HARITS
Rasulullah mengirim utusan-utusan baginda untuk mengajarkan
prinsip prinsip islam, mengatur masalah-masalah pentadbiran dan harta. Para
utusan dari berbagai kabilah Arab datang ke Madinah untuk memberitahu mereka
telah memeluk Islam dan bersedia bersatu di bawah kepimpinan Baginda serta
mempelajari Islam di Madinah sebelum mereka pulang ke kampung halaman. Namun
begitu, bani al Harits bin Ka'ab enggan masuk Islam. Maka, Rasulullah menghantar
Khalid bin Walid bersama pasukan dakwah dan jihadnya menuju ke Najran pada
Rabiul Akhir tahun ke-10 Hijrah.
Rasulullah
SAW yang memanggil Khalid al-Walid pulang dan melantik Amr bin Hazam untuk
mengajar agama kepada Bani al-Harits bin Kaab. Khalid bin Walid diutuskan untuk
menyeru dan menyampaikan dakwah Islamiah kepada bani al Harits memeluk Islam
dan mengesakan Allah. Baginda meminta Khalid bin Walid untuk memerangi mereka
jika mereka enggan untuk memeluk Islam selepas 3 kali seruan. Khalid al Walid
amat bijak menyusun strategi dan mengarahkan pasukan berkudanya untuk berada di
setiap penjuru kota Najran dan berdakwah kepada mereka. Akhirnya, bani al
Harits bersetuju memeluk Islam.
3. PERANG DZAT AL RIQA
Selepas
peperangan keturunan Nadhir, berlaku satu lagi peperangan iaitu peperangan yang
diberi nama Perang Dzat Al Riqa. Dinamakan Zat al-Riqa' kerana tentera Islam
yang berjalan kaki terlalu jauh sehingga koyak kasut mereka dan sampai
luka-luka kaki mereka. Akhirnya mereka terpaksa membalut kaki dengan kain
sebagai ganti kasut. Peperangan ini berlaku pada bulan Jamadilawal pada
tahun keempat Hijrah. Ini berlaku kerana suku Ghafatan bersiap sekali lagi
untuk menyerang Madinah . Pengkhianatan ini mengakibatkan terbunuhnya 70 da‘i
yang keluar untuk menyeru ke jalan Allah swt. Rasulullah s.a.w sendiri bersiap
memimpin tentera Islam menuju ke suku Ghafatan sebelum mereka bergerak ke
Madinah.
Apabila tentera Islam tiba di
Ghafatan, rupa-rupanya Ghafatan sudah bersedia dengan bilangan tentera yang
berlipat kali ganda daripa jumlah tentera Islam. Apabila kedua-dua pasukan
tentera bertemu, masing-masing menunggu siapa yang mahu memulakan peperangan.
Walaupun bilangan mereka besar, namun mereka takut dengan keberanian dan
kehandalan tentera Islam. Oleh itu, mereka tidak berani memulakannya. Allah
mencampakkan rasa gerun ke dalam hati mereka walaupun pada mulanya mereka yang
mahu menyerang Madinah. Berhari-hari lamanya kedua-dua tentera berhadapan,
namun Ghafatan tidak berani memulakan peperangan.
Akhirnya, mereka terfikir menyerang
orang Islam semasa orang Islam sedang sembahyang. Mereka bersiap menyerang pada
waktu sembahyang yang terdekat selepas itu. Pada masa itu, Allah turunkan cara
sembahyang khauf iaitu sembahyang semasa perang. Tentera Islam sembahyang
bersama Rasulullah dan sebahagiannya lagi mengawasi kawasan. Apabila kumpulan
pertama selesai sembahyang, mereka pula mengawal dan kumpulan yang mengawal
tadi pula sembahyang.
Melihat keadaan itu, terbatal niat
tentera Ghafatan untuk menyerang tentera Islam semasa mereka sembahyang. Mereka
melihat tentera Islam sembahyang dengan senjata dan dikawal. Melihat apa yang
berlaku, tentera Ghafatan bertambah gerun dan membuat keputusan untuk berundur
meninggalkan tempat kediaman ke bukit. Rasulullah dan tentera Islam terus
menawan kediaman dan pulang ke Madinah selepas beberapa hari disitu. Disamping
itu, dalam tempoh ini juga Rasulullah terus mendidk para sahabat kerana bagi
beliau, yang lebih penting lagi adalah membina insan, iman dan takwa dalam
peribadi setiap sahabat beliau. Pada malam itu giliran Ammar bin Yasir dan
Abbad bin Bisyr berjaga malam dan mengawal tentera Islam. Sampai suatu masa,
Ammar tertidur dan Abbad sedang sembahyang malam. Lelaki Ghafatan tadi telah
memanah Abbad yang sedang khusyuk sembahyang. Anak panah itu terkena bahu Abbad
memanah Abbad yang sedang khusyuk sembahyang sebanyak tiga kali hingga Abbad
berhenti dari solatnya untuk memaklumkan Ammar kerana bimbang akan keselamatan
tentera Islam dan Rasulullah.
Pengajarannya
disini ialah kita haruslah sentiasa bersedia mental dan fizikal untuk
mempertahankan Islam. Seterusnya, kita wajib untuk meletakkan sepenuh
pergantungan hanya kepada Allah. Ini jelas kerana tentera Islam masih bangun
untuk menunaikan solat walaupun dalam keadaan berjaga-jaga dari serangan musuh.
Akhir sekali, umat Islam kini mestilah bijak merancang strategi sebelum
melakukan sesuatu. Contohnya, rasulullah membahagikan tentera islam kepada
beberapa kumpulan. Sebahagian dari mereka ditugaskan untuk kekal di Kota
Madinah bagi menjaga Madinah dan sebahagiannya lagi dibawa berperang menentang
musuh Islam.
4. PERANG AL-GHABAH
Peperangan
Al Ghabah atau dikenali dengan nama lainya iaitu perang Dzi Qarad di
bawah pimpinan Nabi ﷺ
bagi memburu rumpun dari Bani Fazarah iaitu ‘Uyainah bin Hisn dan 40 orang
pembantunya yang telah menyerang dan merampas binatang ternakan penduduk
pinggir kota Madinah. Tentera Islam dapat mengejar mereka dan membunuh 4 orang
daripada mereka manakala yang lain dapat melarikan diri dan meninggalkan
binatang ternakan yang telah dirampas tadi.
Peperangan Al-Ghabah ini merupakan
peperangan pertama yang disertai Rasulullah S.A.W setelah termeterainya
perjanjian Hudaibiyah dan menurut Imam Al-Bukhari, peperangan ini terjadi tiga
hari sebelum berlakunya perisitiwa Khaibar. Menurut riwayat Salamah Bin
Al-Akwa’ peristiwa ini bermula apabila Rabah, pembantu Rasulullah S.A.W yang
telah diutuskan untuk membawa unta-unta ke tempat pengembalaan unta-unta yang
sedang diperah susunya. Salamah Bin Al-Akwa’ ketika itu turut menyertai Rabah
dengan menunggang kuda Abu Thalhah.
Apabila
menjelang waktu paginya, Abdurrahman al-Fazari atau dikenali juga sebagai
‘Uyainah bin Hisn dan 40 orang pembantunya telah menyerang dan merampas
binatang ternakan penduduk pinggir kota Madinah. Dia juga telah membunuh
seorang pengembala unta di kawasan itu dan menculik isteri kepada pengembala
itu. Ketika itu, budak Abdurrahman bin Auf
mendatangi Salamah bin Al-Akwa’ dan mengatakan unta-unta Rasulullah telah
dirompak oleh orang-orang Bani Ghatafan. Kemudianya, Salamah Bin Al-Akwa’
meminta bantuan Rabah untuk melaporkan kepada Rasulullah berkenaan hal
tersebut.
Sementara
itu, Salamah Bin Al-Akwa’ terus berperang sendirian dan menyerang mereka dengan
anak panah sambil melantunkan syair “Aku putera Al-Akwa’, hari ini hari
kebinasaan.” ‘Uyainah bin Hisn dan 40 orang pembantunya terus dikejar Salamah
sehingga mereka terpaksa meninggalkan 30 mantel dan 30 tombak kepunyaan mereka
serta unta-unta yang dicuri untuk memudahkan mereka bergerak. Setibanya mereka
di sebuah celah bukit, pasukan berkuda yang telah dihantar Rasulullah tiba di
tempat itu. Orang yang paling hadapan adalah Akhram lalu diusul oleh Abu
Qatadah dan Miqdad Bin Aswad. Akhram berlawan dengan Uyainah namun tewan dan
akhirnya Uyainah telah tewas di tangan Abu Qatadah.
Pengikut-pengikut
Uyainah yang lainya melarikan diri apabila melihatnya tewas. Mereka berlari
sehingga tiba di lembah mata air yang bernama Dzu Qarad sebelum terbenamnya
matahari. Mereka yang kehausan itu ingin minum air di situ namun dihalang
Salamah dengan keras sehinggalah Rasulullah bertemu dengan Salamah dan
bersabda, ‘ Hai Ibnu Al-Akwa’ engkau orang yang hebat dan cukuplah apa yang
telah kau lakukan itu’. Sesungguhnya mereka sedang dijamu di perkampungan
Ghatafan’. Baginda menyerahkan urusan itu kepada Madinah iaitu Ibnu Ummi Maktum
dan panji perang kepada al-Miqdad bin Amr lalu pulang ke Madinah.
Isteri
kepada pengembala yang ditawan sebelum ini sempat melarikan diri dengan
cara menunggang unta milik Rasulullah, malah sempat bernazar jika Allah
selamatkan dia maka dia akan menyembelih unta itu. Ketika ketemu dengan
Rasulullah, isteri kepada Dzar memberitahu tentang nazarnya, maka jawab
Rasulullah, “Buruk sekali balasanmu untuk unta ini.” Maksudnya, unta itu telah
menyelamatkan wanita itu daripada musuh kemudian sebagai balasan ingin
disembelih pula.Kemudian, Baginda juga bersabda: “Jangan bernazar dalam
kemaksiatan dan untuk sesuatu yang tidak engkau miliki.”
Kesimpulanya,
antara pengajaran yang dapat kita perolehi dari peristiwa ini adalah setiap
perkara haruslah dilaksanakan dengan semangat yang tinggi agar kita tidak akan
mudah untuk putus asa. Selain itu, kita haruslah berikan balasan yang baik
kepada orang yang berbudi walaupunya ianya hanyalah seekor binatang. Akhir
sekali, kita seharusnya mendapatkan sesuatu perkara atas usaha sendiri dan
bukanya mengambil hak milik orang lain.
5. PERANG AL-GHAMR
Pada
bulan Rabiul Awal, 6 H Rasulullah S.A.W telah mengutus Ukkashah bin Mihsan
disertai 40 orang tentera Islam ke wilayah Ghamar . Tujuan utama Rasulullah
S.A.W menghantar pasukan ini adalah untuk menyerang kabilah Bani Asad namun
tibanya mereka di sana, perkampungan itu sudah tidak berpenghuni. Sebaik sahaja
pihak musuh mengetahui kedatangan Ukkashah bin Mihsan serta tentera Islam yang
lain mereka sudah pun melarikan diri dari tempat itu.
Ghamar
ini merupakan suatu kawasan sumber mata air yang ada di Mekah. Kawasan ini
terletak di oasis. Apabila pihak musuh mengundurkan diri, pasukan tentera
Ukkasyah pun dapat menakluki sumber air serta 200 ekor unta dan beberapa
binatang ternakan tanpa sebarang perlawanan.
Lantas, beliau bawa ke Madinah untuk diserahkan kepada Rasulullah.
Kesimpulanya,
dari sini kita dapat lihat bahawa betapa hebatnya tentera Islam ketika itu
sehingga pihak musuh lari apabila mendengar khabar kedatangan tentera Islam.
Selain itu, melalui peristiwa ini, kita dapat lihat stratergi Rasulullah S.A.W
yang melantik Ukkashah bin Mihsan sebagai komandan perang iaitu antara orang hebat
yang bersama Rasulullah S.A.W dalam peperangan Badar yang berjaya mememerangi
kafir Quraisy dengan ranting kayu yang berubah menjadi pedang dengan izin Allah
S.W.T. Pedang yang panjang yang dibuat dari besi berwarna putih iaitu Al-Aun
ini telah berjaya mengalahkan orang-orang kafir di medan perang. Maka
pengajaran yang dapat kita perolehi dari sini ialah setiap suatu perkara
mestilah dirancang dan dibuat persediaan yang rapi sebelum melaksanakanya.
Akhir sekali, peristiwa ini juga mengajar kita supaya sentiasa bertakwa dengan
Allah S.W.T dan bersyukur terhadap-Nya atas rezeki yang diperolehi serta urusan
yang telah dipermudahkan-Nya kerana sesungguhnya hanya Allah S.W.T yang berhak
ke atas hambanya.
Disediakan oleh:
[NUR AQILAH BINTI ISMAIL & NORALIA AMALINA BINTI NORDIN]
SEKRETARIAT,
EXCO PENERANGAN DAN INFORMASI 21/22
PERSATUAN MAHASISWA HADHARI (PMH)
Sumber:
- https://akurat.co/3-peristiwa-di-bulan-rabiul-akhir-yang-bersejarah-bagi-umat-muslim
- https://karangsemi.wordpress.com/kisah-ukasyah-bin-mihshan-ra/
- https://muftiwp.gov.my/artikel/al-kafi-li-al-fatawi/3945-al-kafi-1506-hukum-orang-islam-menganjurkan-christmas-party
- Sejarah Lengkap Rasulullah Jilid 2 (Prof. Dr. Ali Muhammad Ash-Shallabi)
- GenQ, Isu 48: Peperangan Dzat al-Riqa bersama Perca Kain
- https://www.scribd.com/presentation/489146055/Perang-dzat-al-riqa-1
- SIRAH NABAWIYYAH By Syekh Shafiyyurrahman Al-Mubarakfuri
- Harta Nabi: Sumber, Pembelanjaan, & Wakaf By Dr. Abdul Fattah As-Samman
- Atlas Dakwah Nabi Muhammad S.A.W oleh Dani_Inspirasi
Comments
Post a Comment