SIRAH IMMERSION : JAMADILAKHIR

[PERSATUAN MAHASISWA HADHARI 21/22]

[EXCO PENERANGAN DAN INFORMASI]

[SIRAH IMMERSION]

 

10 JAMADILAKHIR 1443H | 13 JANUARI 2022




PERANG ZAT AL SALASIL

Pada bulan Jamadil Akhir tahun ke 8 Hijrah, Rasulullah telah mengutuskan Amru bin al-As ke kabilah Bani Qudhaah setelah menerima khabar mereka sedang membuat persiapan untuk menyerang Madinah. Bani Qudhaah turut menyeru kabilah lain dan juga tentera Rom untuk turut serta menyerang Madinah. Pasukan Amru bin al-As berjumlah 300 orang telah meminta bantuan dari Madinah kerana jumlah tentera musuh yang terlalu ramai. Pasukan tentera muslim telah dibantu oleh Abu Ubaidah al-Jarrah yang diutuskan untuk memimpin pasukan yang berjumlah 200 orang tentera. 

    Pesanan Baginda kepada Abu Ubaidah al-Jarrah iaitu hendaklah beliau mematuhi segala arahan dan keputusan Amru bin al-As dalam peperangan ini. Apabila masuk sahaja waktu solat Abu Ubaidah al-Jarrah maju ke hadapan untuk mengimamkan solat namun ditegur oleh Amru bin al-As dengan berkata kepadanya, “Wahai Abu Ubaidah, kamu sebagai pasukan bantuan kepada aku maka akulah yang memimpin solat.”

    Selepas solat subuh Amru bin al-As melancarkan serangan ke Qudhaah. Serangan ini tidak di sangka-sangka oleh tentera musuh menyebabkan tentera dan penduduk semuanya bertempiaran lari dengan meninggalkan penempatan dan harta mereka. Seterusnya Amru bin al-As telah mengutuskan Auf bin Malik kepada Baginda di Madinah membawa berita tentang kemenangan tentera muslimin dalam peperangan ini. Selepas tiba di Madinah para Sahabat mengadu hal tentang arahan Amru bin al-As yang agak janggal dalam misi peperangan Zat al-Salasil. Hal ini kerana Ketika di dalam peperangan Zat al Salasil, Saidina Amru telah melaksanakan beberapa perkara. Antaranya beliau tidak membenarkan pasukannya menyalakan api sekalipun mereka dalam kedinginan. Beliau juga telah mengimamkan solat Subuh dalam keadaan berjunub dan beliau hanya bertayammum. Perkara lain yang beliau lakukan ialah menghentikan angkatan perang saat telah menang dan tidak membenarkan mereka mengejar musuh yang lari.

    Baginda telah meminta Saidina Amru memberikan penjelasan mengenai perkara janggal yang dilakukan oleh Saidina Amru.

    Saidina Amru kemudian berkata “Ya Rasulallah, aku tidak menyalakan api sepertimana angkatan musuh menyalakan api kerana apabila kami menyalakan api, kami akan mendedahkan kepada musuh bilangan angkatan kami yang sedikit. Saya menghentikan angkatan tentera bagi mengejar musuh kerana saya bimbang sekiranya mereka lari ke arah bukit, ia merupakan helah dan perangkap musuh yang telah bersedia di sebalik bukit dan akan menyerang balas akhirnya ditewaskan. Maka, saya mengambil tindakan yang lebih berhati-hati.” Mendengarkan jawapan itu, Baginda tersenyum dan mengiyakan bahawa Saidina Amru seorang yang berhati-hati.

Kemudian, Baginda bertanya mengenai solat subuh yang diimamkan oleh beliau. Saidina Amru lantas menjawab ‘ketika itu aku berada dalam keadaan sejuk dan jika aku mandi akan memusnahkan aku'. Lalu baginda pun menyebutkan ayat ke-29, surah An Nisa' lalu membenarkan tindakan Saidina Amru.

 

يَٰٓأَيُّهَا ٱلَّذِينَ ءَامَنُواْ لَا تَأۡكُلُوٓاْ أَمۡوَٰلَكُم بَيۡنَكُم بِٱلۡبَٰطِلِ إِلَّآ أَن تَكُونَ تِجَٰرَةً عَن تَرَاضٖ مِّنكُمۡۚ وَلَا تَقۡتُلُوٓاْ أَنفُسَكُمۡۚ إِنَّ ٱللَّهَ كَانَ بِكُمۡ رَحِيمٗا

Maksudnya: Wahai orang-orang yang beriman, janganlah kamu makan (gunakan) harta-harta kamu sesama kamu dengan jalan yang salah (tipu, judi dan sebagainya), kecuali dengan jalan perniagaan yang dilakukan secara suka sama suka di antara kamu, dan janganlah kamu berbunuh-bunuhan sesama sendiri. Sesungguhnya Allah sentiasa Mengasihani kamu. (An-Nisa': 29)

    Dari kisah ini, jelaslah bahawa wala’ dan taat adalah dua perkataan yang menjadi rukun kepada Jemaah Islam yang melangsungkan perjuangan menegakkan Islam. Wala’ bermaksud kepatuhan, kasih dan setia dengan ikhlas kepada perjuangan Islam kerana Allah. Adapun taat pula bererti kepatuhan mengikut perintah sahaja. Maka ketaatan menjadi sebahagian daripada sifat wala’ yang mesti dikukuhkan dengan kasih dan setia dengan ikhlas yang tidak berbelah bahagi, bagi mencapai tujuan wala’. Konsep taat dan wala’ ini wajib dihayati oleh kumpulan Islam dalam semua keadaan, termasuk dalam Muwajahah Silmiyah (pendekatan damai) melalui amalan demokrasi. Konsep ini juga tempat menguji kesetiaan ahli kepada Jemaah Islam. Seseorang ahli yang setia tidak akan meninggalkan jemaah, pada masa menang dan kalah, rebah dan bangun, selagi Islam menjadi aqidah perjuangan yang tidak dihapuskan.

 

Rujukan

https://www.caramantap.com/2020/10/peristiwa-peperangan-dzat-as-salasil.html?m=1

https://ikimfm.my/amru-bin-al-asy-bhgn-2/

 

2. KEWAFATAN SAIDINA ABU BAKAR.

Al-Hafidz Ibnu Kathir berkata: “Abu Bakar As-Siddiq meninggal pada hari Isnin pada malam hari, ada yang mengatakan bahawa Abu Bakar meninggal setelah Maghrib pada 22 Jamadil Akhir tahun 13 Hijrah dan dikebumikan pada malam itu juga setelah beliau mengalami sakit selama 15 hari. Pada waktu itu Umar menggantikan posisinya sebagai imam kaum Muslimin dalam solat. Ketika sakit beliau menuliskan wasiatnya agar tampuk pemerintahan kelak diberikan kepada Umar bin Al-Khattab dan Uthman Ibn Affan telah pun dilantik menjadi juru tulis wasiat tersebut. Wasiat tersebut kemudian dibaca kepada seluruh kaum muslimin.

    Beliau menjadi Khalifah selama dua tahun tiga bulan, dan telah meninggal pada usia 63 tahun. Sebelum wafat, beliau telah mewasiatkan agar seperlima dari hartanya disedekahkan sambil berkata: “Aku akan menyedekahkan hartaku, sejumlah yang Allah berikan dari harta Fai’ kaum Muslimin (harta yang diperoleh kaum Muslimin dari musuh dalam peperangan tanpa melalui peperangan, kerana ditinggal lari oleh pemiliknya).”

    Terdapat 2 pendapat tentang punca kewafatan belia. Pertama, disebutkan bahawa asbab beliau jatuh sakit dan wafat ialah beliau dan Al-Harith -seorang doktor yang masyhur- pernah memakan khazirah (sejenis sup) yang dihadiahkan kepada Abu Bakar, maka setelah memakan daging itu berkata Al-Harith: “Angkatlah tangan anda wahai Khalifah Rasulullah, demi Allah sesungguhnya daging ini telah beracun”, maka Abu Bakar segera mengangkat tangannya, sejak itu keduanya selalu merasa sakit hingga akhirnya keduanya wafat satu tahun kemudian. Kedua, ada yang mengatakan bahawa sebab wafatnya beliau kerana mandi pada waktu malam pada musim sejuk yang bersangatan, yang membuat beliau demam lalu meninggal disebabkan itu.

    Di antara wasiat beliau kepada Aisyah radhiallahu ‘anha ialah 'Aku tidak meninggalkan harta untuk kalian kecuali haiwan yang sedang hamil, serta hamba yang selalu membantu kita untuk membuat pedang kaum Muslimin, kerana itu jika aku meninggal tolong berikan seluruhnya kepada Umar.' 

    Ketika Aisyah menunaikan wasiat itu kepada Umar maka Umar berkata: “Semoga Allah merahmati Abu Bakar, sesungguhnya dia telah membuat kesulitan (untuk mengikutinya) bagi orang-orang yang menjadi Khalifah setelahnya.

    Ibnu Sa’ad menyebutkan dengan sanadnya dari Al-Qasim bin Muhammad bin Abu Bakar, dia berkata: “Abu Bakar dikafankan dalam dua kain, kain yang berwarna putih, dan satu lagi berwarna lain.” Beliau berpesan: “Sesungguhnya orang yang masih hidup lebih memerlukan kain dari orang yang telah mati, kerana kain kafan hanyalah menutup apa-apa yang akan keluar dari hidung mahupun mulutnya.”

    Beliau dimakamkan bersama Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam dalam kamar (Aisyah) dan beliau disolatkan oleh Umar bin Al-Khattab radhiyallahu anhu. Begitulah perginya sebaik-baik sahabat Rasulullah yang telah menghabiskan seluruh hidupnya di jalan Allah SWT.

 

Rujukan:  Kitab Al-Bidayah Wan-Nihayah: Masa Khulafa’ Ar-Rasyidin, m/s 28-30, oleh Al-Hafidz Ibnu Kathir




PERLANTIKAN KHALIFAH KE-2

      Pada bulan Jamadil Akhir, tahun ke-13 Hijrah, Sayyidina Umar Al-Khattab telah dilantik menjadi khalifah yang ke-2 menggantikan Sayyidina Abu Bakar. Taktala Sayyidina Abu Bakar jatuh sakit selama 15 hari selepas genap dua tahun pemerintahanya sebagai khalifah, beliau meminta Sayyidina Umar Al-Khattab sahabatnya, untuk menggantikan sebagai imam solat. 

          Sejak dari itu, kondisi Sayyidina Abu Bakar semakin hari semakin tenat. Saat dirinya yang semakin lemah, beliau mula khuatir akan keadaan negara itu sekiranya ketiadaan seorang khalifah untuk memimpin. Sayyidina Abu Bakar segera mengadakan satu mesyuarat tertutup bersama sahabat-sahabatnya yang lain. Antara sahabat yang hadir adalah Abdul rahman Bin Auf dan Uthman Bin Affan daripada kaum Muhajirin dan Asid bin Khudair daripada kaum ansar. Beliau menyatakan hasratnya untuk menamakan Sayyidina Umar Al-Khattab sebagai penggantinya. Namun, terdapat tentangan dari sahabat yang lain mengenai keputusan Sayyidina Abu Bakar. Sebahagian sahabat Nabi yang mendengar bahawa Abdul Rahman (r.a.)dan Uthman (r.a.) menemui Abu Bakar (r.a.) di tempatnya dan berkata salah seorang daripada mereka: 

“Apa yang akan engkau kata kepada Tuhanmu apabila engkau ditanya mengenai pelantikan Umar (r.a) selepas engkau, sedangkan engkau tahu sifat kasarnya?”

 Lalu Abu Bakar berkata: 

“Dudukkanlah aku. Apakah kamu takutkan aku dengan Allah? Celakalah sesiapa yang menambah dalam urusan kamu dengan kezaliman. Aku akan berkata kepada-Nya: “Ya Allah, sesungguhnya aku telah tinggalkan urusan mereka kepada sebaik-baik makhluk-Mu.”

Maka, pada dasarnya, semua sahabat bersetuju atas perlantikan ini.  Sayyidina Abu Bakar memerintahkan Sayyidina Uthman untuk menulis nama Sayyidina Umar Al-Khattab sebagai penggantinya di atas satu surat lalu surat itu di cop.

     Setelah itu, Sayyidina Uthman Bin Affan diperintahkan untuk membawa surat itu kepada orang ramai bersama Umar Bin Al-Khattab dan Usaid Bin Said Al-Khudri. 

Uthman (r.a.) berkata kepada orang ramai:

 “Apakah kamu akan berbai’ah kepada sesiapa yang tertera namanya di dalam kertas ini?” Mereka menjawab: “Ya.” Sebahagian daripada mereka berkata: “Kami telah tahu.” Ibnu Saad berkata kepada yang berkata tadi: 

“Dia ialah Umar.” 

Mereka mengiktirafkan, meredhainya dan berbai’ah kepadanya.

     Maka, setelah Sayyidina Abu Bakar dijemput Ilahi, Sayydina Umar Bin Al-Khattab dilantik menjadi khalifah ke-2 secara rasminya di Masjid Nabawi.

 

Rujukan:

https://siasahharokiah.wordpress.com/sejarah-perlantikan-khulafa-al-rasyidin/

https://4caliph.blogspot.com/2009/09/pelantikan-khalifah-umar-al-khattab.html

https://shafiqolbu.wordpress.com/2014/03/31/sejarah-dan-penamaan-bulan-jamadil-akhir/#more-8472




PERANG JAMAL

     Perang Jamal atau dikenali sebagai ‘perang unta’ berlaku pada 11 Jamadil Akhir 36 Hijrah. Peperangan ini merupakan perang saudara pertama dalam Islam. Perang Jamal berlaku akibat dari perselisihan faham antara dua pihak iaitu antara Saidina Ali dan Saidatina Aisyah setelah kewafatan khalifah ketiga Islam iaitu Saidina Uthman Bin Affan yang telah dibunuh secara kejam oleh puak pemberontak daripada golongan Sabai’yyah. 

     Perang ini dinamakan sebagai perang unta adalah kerana ketika peperangan berlangsung, Saidatina Aisyah hanya menunggang unta beliau dan tidak menyerang mahupun memerintahkan serangan kerana sesungguhnya tujuan peperangan ini bukanlah bertujuan untuk membunuh sesiapa mahupun perebutan kuasa tetapi ianya bertujuan untuk menegakkan kebenaran atas pembunuhan Saidina Uthman Bin Affan. 

    Setelah kewafatan Saidina Uthman Bin Affan, kota Madinah dikatakan berada di dalam keadaan yang huru-hara. Berikutan hal itu, ahli syura dengan segera mencadangkan supaya Saidina Ali dilantik menjadi khalifah yang seterusnya bagi meneruskan kepemimpinan namun Saidina Ali menolak cadangan itu. Walaubagaimanapun, setelah desakan demi desakan dari orang ramai, maka akhirnya Saidina Ali menerima taklifan tersebut untuk dilantik sebagai khalifah. 

    Namun, beban yang harus dipikulnya amat berat sekali ketika itu. Selain menguruskan pentadbiran negara, beliau terpaksa mencari jalan penyelesaian untuk membendung fitnah yang semakin berleluasa setelah kewafatan Saidina Uthman tambahan pula beliau juga ditugaskan untuk menyelesaikan isu pembunuhan Saidina Uthman Bin Affan. Justeru itu, Saidina Ali membuat kata putus untuk mengutamakan kestabilan negara dahulu dan bertindak untuk menghukum pesalah yang terlibat dengan kuasa yang tetap daripada mengenakan hukuman qisas kepada pembunuh Saidina Uthman tanpa sebarang autoriti.

     Saidatina Aisyah di Mekah dan Muawiyyah Bin Abu Sufyan di Syam menyangkal tindakan Saidina Ali itu. Sejurus itu, Thalhah bin Ubaidillah dan Abu Abdullah Zubair bin Al Awwam meminta izin Saidina Ali menuju ke Mekah untuk membincangkan perancangan mereka untuk menuntut bela atas kematian Khalifah Uthman bersama Saidatina Aisyah setelah berbai’ah kepada kepada Khalifah Ali atas dasar menuntut qisas pembunuh Saidina Uthman. Saidatina Aisyah bersetuju dan beliau bersama Thalhah dan Zubair beserta beribu pasukan bergerak ke Basrah, membina kubu pertahanan dan bersiap sedia menuntut bela atas kematian Saidina Uthman. 

    Namun, pembunuh-pembunuh Saidina Uthman bertindak dengan licik bagi menyelamatkan diri dari hukuman. Mereka, pada masa yang sama berbai’ah kepada Khalifah Ali dan ini menyukarkan Saidina Ali untuk menghukum mereka. Pada ketika itu, pihak Saidatina Aisyah telah tiba maka Saidina Ali yang tidak mempunyai pilihan ketika itu terus berangkat ke Kuffah, kota yang berdekatan dengan Basrah untuk berunding dengan Saidatina Aisyah dan pihaknya bagi mengelakkan peperangan yang akan menyebabkan pertumpahan darah serta perpecahan umat Islam dari berlaku. 

     Menurut riwayat, Saidina Ali telah berunding Zubair Al Awwam sepupunya sendiri, dan Thalhah. Perundingan dimulakan dengan Zubair Al Awwam, Saidina Ali mengatakan,  “Betapa rindunya aku ketika di sisi Rasulullah, kita mengayunkan pedang yang sama. Mengapa hari ini pedang kita bermusuhan? Wahai Zubair, ingatkah engkau pada suatu hari, Rasulullah menggandingkan kita berdua lalu bertanya kepada engkau, adakah engkau mencintai Ali? Lalu engkau menjawab, bagaimana mungkin aku tidak mencintai sepupuku sendiri ya Rasulullah. Wahai Zubair, ingatkah engkau lagi bahawa Rasulullah bersabda, suatu hari nanti engkau akan menzaliminya.” Saidina Ali menuturkan lagi, “ Adakah hari itu ialah hari ini wahai Zubair? “ . Zubair lalu menunduk dan menangis, lalu berkata,” Ya, engkau benar. Hari itu ialah hari ini. Aku telah menzalimimu.” Lalu, selepas perbicaraan itu mereka bersepakat untuk berdamai.

    Seterusnya, Saidina Ali turut mengundang Thalhah dan beliau terus memalingkan mukanya dan membacakan surah Al-Ahzab, ayat 53 yang bermaksud 

’..apabila kamu meminta sesuatu (keperluan) kepada mereka (isteri-isteri nabi) maka mintalah daripada belakang tabir..’ dan ‘.. tidak boleh (pula) menikahi isteri-isteri nabi selama lamanya (setelah nabi wafat)..’. 

    Saidina Ali bertanya, “Wahai Thalhah, ingatkah engkau ayat ini diturunkan tentang siapa?” Thalhah mengatakan, “Tentang aku,” Thalhah pernah berbicara dengan Saidatina Aisyah iaitu sepupunya tanpa tabir dan hal ini dicemburui oleh Nabi. Thalhah juga pernah berhasrat ingin menikahi Saidatina Aisyah setelah Nabi wafat lalu turunlah ayat ini sebagai teguran kepada Thalhah. Saidina Ali meneruskan dengan berkata, “Mengapa sekarang setelah Nabi wafat, engkau meninggalkan isteri di rumah, lalu mengajak Aisyah berperang di sisimu?” Penyataan Saidina Ali menikam hati Thalhah lalu beliau bersetuju untuk berdamai.

    Perdamaian ini telah membawa amarah kepada golongan yang membunuh Saidina Uthman oleh kerana peluang untuk mereka dihukum lebih cerah. Maka dengan ini, pada awal pagi, tidak lama setelah perdamaian termeterai, golongan munafik yang sekitar 200 orang ini tanpa rasa kesal, telah menyerang kedua-dua pasukan, pasukan Saidina Ali dan pasukan Saidatina Aisyah. Namun serangan ini telah menyebabkan salah sangka antara kedua pihak. Pihak Aisyah r.a menyangka bahawa pasukan Ali r.a menipu dan bertindak menyerang ke atas mereka dan sebaliknya juga pada pasukan Ali. Akibatnya, tercetuslah peperangan Jamal yang melibatkan pasukan Ali, menantu Rasulullah dan pasukan Aisyah, isteri Nabi.

    Peperangan yang tercetus angkara golongan munafik semakin berkobar-kobar, beratus tombak patah, pedang-pedang berlumuran dengan darah. Mereka saling menyerang dan galak menghunus senjata. Kaum Saba’iyah berusaha mencapai unta Aisyah r.a, dan hendak membunuh Ummul Mukminin, akan tetapi gagal. Saidina Ali bin Abi Thalib, berpendapat  perang akan berhenti jika Saidatina Aisyah dikeluarkan dari medan peperangan. Lalu, demi menyelamatkan Saidatina Aisyah dari medan perang,  kaki unta yang ditunggangi Saidatina Aisyah dipotong dengan pedang, dan kemudian disembelih, akhirnya unta itu rebah di atas tanah . Apabila Aisyah r.a dikeluarkan daripada tempat pertempuran, peperangan menjadi sedikit reda. Tidak lama kemudian peperangan pun berakhir.

    Kemenangan berpihak kepada Khalifah Ali. Saidina Ali mengarahkan pasukannya agar tidak mengejar pasukan lawan yang lari, tidak membunuh orang yang terluka dan tidak menceroboh rumah-rumah. Saidina Ali bin Abi Thalib r.a memerintahkan Muhammad bin Abu Bakar dan Amar bin Yasir untuk mendirikan khemah untuk Saidatina Aisyah. Beliau juga mengumpulkan seluruh harta rampasan, dan mempersilakan askar-askar untuk mengambil semula harta mereka. Pihak yang terkorban ialah sekitar 10 ribu, lima ribu daripada pihak Aisyah dan lima ribu daripada pihak Ali.

    Kesimpulanya, tidak dapat disangkal lagi bahawa setiap perkara yang berlaku, Allah pasti  ada menyelitkan mehnah dan ujian. Peperangan Jamal ini salah satu contohnya ujian Allah  dalam hubungan persaudaraan Islam hanya untuk menguji keimanan dan ketakwaan hamba-Nya. Sesungguhnya, hasutan golongan munafik tidak akan pernah putus bagi memecahkan tali persaudaraan dalam umat Islam. Mereka ibarat musuh di dalam selimut dan merupakan ancaman terbesar kepada umat Islam sehingga hari Kiamat. Oleh itu,  kita haruslah sentiasa berhati-hati dan berteguh hati dalam setiap urusan agar tidak terperangkap dengan agenda golongan munafik ini. Semoga segala usaha kita dalam menegakkan dan memperjuangkan agama Islam seperti perjuangan baginda Nabi Muhammad S.A.W serta para sahabat sebelumnya disaksikan serta dirahmati Allah S.W.T.  Justeru, sanggupkah kita bertumpah darah demi jalan Allah yang satu? 

 

Rujukan:

http://alazhar.perubatan.org/2017/01/perang-jamal-perang-saudara-pertama-dalam-islam/


Disediakan oleh:

[NUR AQILAH BINTI ISMAIL & NORALIA AMALINA BINTI NORDIN]

SEKRETARIAT,

EXCO PENERANGAN DAN INFORMASI 21/22

PERSATUAN MAHASISWA HADHARI (PMH)

Comments

Popular posts from this blog

PERANAN IBU BAPA DAN ANAK MENURUT ISLAM

SEJARAH RINGKAS AISYA HUMAIRA

Dr. Ayman al-Akiti