ASAL-USUL BUBUR ASYURA' MASYARAKAT MELAYU
Bubur Asyura Kelantan
Rujukan: Ustaz Alyasak Berhan
Salah satu tradisi yang diadakan di kampung-kampung setiap
kali menjelang bulan Muharram adalah membuat bubur Asyura'. Adapun mengenai
tradisi ini, disebut di dalam kitab Risalah al-Musalsal al-Amiriyyah yang
dicetak bersama-sama syarahannya;
“Begitu juga apa yang dilakukan oleh sebahagian daripada
orang memasak bubur (pada hari Asyura') adalah merupakan suatu perkara bidaah.
Asal-usulnya adalah bersandarkan kepada apa yang berlaku kepada Nabi Nuh
alaihissalam tatkala baginda keluar dari kapal pada hari Asyura’. Orang-orang
yang bersama baginda telah mengadu kelaparan. Lalu dikumpulkan saki baki
bekalan mereka yang terdiri daripada pelbagai bijiran-bijiran seperti beras,
kacang dal dan sebagainya. Setelah itu mereka pun memasak biji-bijiran tersebut
di dalam periuk lalu mereka pun makan sehingga ia menyenyangkan mereka. Oleh
itu, ia adalah merupakan makanan yang pertama dimasak di atas muka bumi selepas
berlakunya taufan. Maka berdasarkan peristiwa ini, manusia telah menjadikan
ianya sebagai suatu anjuran pada hari tersebut (Asyura’). Hal ini TIDAK MENGAPA
dilakukan terutamanya perbuatan memberi makan kepada orang-orang fakir dan
miskin adalah merupakan sebahagian tausi‘ah (meluaskan belanja) bagi mereka
yang mampu dan tidak mampu. Maka perluaskankanlah akhlaknya bersama kaum
kerabat dan keluarga serta maafkanlah orang-orang yang menzaliminya kerana
terdapat athar berkaitan hal tersebut.”
Hal ini juga telah disebutkan di dalam Kitab Jam‘u al-Fawaid
wa Jawahir al-Qalaid yang dikarang oleh al-‘Allamah Syeikh Daud bin Abdullah
al-Fatani:
“(Dan kata) Syeikh Ajhuri dan aku lihat bagi orang yang lain
nasnya bahawasanya (Nabi) Nuh alaihissalam tatkala turunnya dari safinah
(bahtera) dan orang yang sertanya mengadu kepadanya dengan lapar dan telah
habis segala bekal mereka itu. Maka menyuruh akan mereka itu bahawa
mendatangkan dengan barang yang lebih daripada bekal mereka itu. Maka
mendatangkan ini dengan segenggam gandum, dan ini dengan kacang ‘adas dan ini
dengan kacang ful (pol) dan ini dengan setapak tangan kacang himmasun (kacang
kuda) hingga sampai tujuh biji-bijian bagi jenisnya dan adalah ia pada hari
Asyura', maka mengucap Nabi Nuh alaihissalam dengan bismillah dan dimasakkan
dia, maka sekaliannya dan kenyang mereka itu dengan berkat Sayyiduna Nuh
alaihissalam. Firman Allah Taala:
قِيلَ يَا نُوحُ اهْبِطْ بِسَلَامٍ مِنَّا وَبَرَكَاتٍ عَلَيْكَ
وَعَلَىٰ أُمَمٍ مِمَّنْ مَعَكَ ۚ وَأُمَمٌ سَنُمَتِّعُهُمْ
"(Maksudnya) Dikatakan: Hai Nuh, turunlah olehmu dengan
sejahtera daripada kami dan berkat atasmu dan atas umam (umat-umat) sertamu dan
umam (umat-umat) yang kami sukakan mereka itu." (Surah Hud: 48)
(Dan) adalah demikian ini pertama-tama makanan yang
dimasakkan di atas muka bumi kemudian daripada taufan. Maka mengambil segala
manusia akan dia sunat pada hari Asyura' dan adalah padanya itu pahala yang
amat besar bagi orang yang mengerjakan yang demikian itu dan memberi makan
segala fuqara' (orang-orang yang fakir) dan masakin (orang-orang yang miskin),
maka dinamakan bubur Asyura'. Dan jika bidaah sekalipun, (maka ia) bidaah
hasanah dengan qasad itu."
Disebutkan oleh al-Sayyid al-Bakri, Syeikh Nawawi
al-Bantani, Syeikh Abdul Rahman al-Usfuri dan Syeikh Daud al-Fatani;
"Bahawasanya tatkala bahtera Nabi Nuh alaihissalam
berlabuh di bukit Judi pada hari Asyura', maka berkatalah baginda kepada
umatnya :
"Himpunkan apa yang kamu miliki daripada makanan yang
lebih. Maka dibawalah satu genggam daripada kacang Baqila' iaitu kacang ful dan
satu genggam kacang Adas dan Ba'ruz dan tepung dan kacang Hinthah hingga
menjadi tujuh jenis biji bijian yang dimasak"Maka berkata Nabi Nuh
alaihissalam; "Masaklah sekaliannya kerana kamu sudah mendapat kesenangan
sekarang."
Maka berdasarkan kisah inilah sebahagian kaum muslimin
menjadikan makanan mereka itu daripada biji-bijian yang dinamakan BUBUR ASYURA'
(bubur yang dimasak sempena hari kesepuluh dalam bulan Muharam). Itulah masakan
yang pertama dimasak di atas permukaan bumi setelah berlakunya banjir besar dan
taufan yang melanda bumi.
Imam al-Hafiz Ibn Hajar al-'Asqalani bersyair dengan
katanya;
في يوم عاشوراء سبع تهرس بر أرز ثم ماش
عدس
وحمص ولوبيا والفول هذا هو الصحيح
والمنقول
"Pada Hari Asyura' terdapat tujuh bijirin yang dimakan
iaitu Gandum (tepung), Beras, kemudian Kacang Mash (kacang kuda) dan Kacang
Adas (kacang dal).Dan Kacang Himmas (kacang putih) dan Kacang Lubia ( sejenis
kacang panjang) dan kacang Ful. Inilah kata-kata yang sahih dan manqul (yang
dinukil daripada kata-kata ulamak)."
Daripada apa yang dibahaskan di atas, maka difahami bahawa
sejarah BUBUR ASYURA' ini diambil daripada peristiwa arahan dan perintah Nabi
Nuh alaihissalam kepada umatnya suatu ketika dahulu.
Sungguhpun demikian, perkara ini bukanlah termasuk dalam
hukum hakam yang ada nasakhnya dalam Syariat Islam. Ianya hanya sekadar kisah
dan peristiwa yang perlu diambil iktibar dan dihayati oleh umat manusia dan
seterusnya beriman dan menghampirkan diri kepada Allah Taala dengan
sebenar-benar taqwa.
Andai arahan tadi merupakan suatu perintah, maka kita
mengatakan ia merupakan al-Syar‘u Man Qablana iaitu perkara syariat yang
berlaku pada zaman dan umat terdahulu yang tidak dinasakhkan untuk menjadikan
iktibar dan panduan hidup berterusan umat akan datang. Maka BUBUR ASYURA'
merupakan salah satu daripada perkara yang disebutkan sebagai al-Syar‘u Man
Qablana yang boleh kita amalkan dalam kehidupan kita dan ia tidaklah di anggap
sebagai suatu BIDAAH YANG TERCELA atau perkara yang bertentangan dengan
kehendak syariat.
Tanggapan sebahagian orang yang mengatakan perkara ini
BIDAAH YANG TERCELA dan hanya sekadar adat semata-mata adalah tidak benar. Adat
juga boleh menjadi ibadah andai perkara seperti memasak BUBUR ASYURA' ini kita
jadikan sebagai amalan untuk mengingati dan menghayati peristiwa yang berlaku
di zaman Nabi Nuh alaihissalam. Malah, tidak salah kita adakan Majlis Memasak
BUBUR ASYURA' dengan penghayatan tersebut dan bertujuan untuk memberi makan
kepada keluarga, fakir miskin yang sangat memerlukan dan menjamu orang yang
berbuka puasa dan sebagainya. Ia akan dihitung sebagai Ibadah yang mulia di
sisi Allah Taala, Insya Allah.
Hal ini juga bertepatan dengan sebuah riwayat yang
diriwayatkan oleh Imam al-Tabarani dan Imam al-Baihaqi yang telah meriwayatkan
daripada Abu Sa‘id al-Khudri, Abu Hurairah, Jabir dan Ibn Mas‘ud radhiallahu
anhum, bahawa Rasulullah solallahu alaihi wa sallam bersabda:
"Sesiapa yang memberi keluasan/kelapangan (keluasan
rezeki) kepada keluarganya pada hari Asyura`, maka Allah akan meluaskan
rezekinya sepanjang tahun tersebut."
Para muhaddisin (ahli hadis) berbeza pendapat berkaitan
status sanad riwayat ini, ada yang mensabitkan dan ada yang mendhaifkannya.
Imam al-Suyuti dalam al-Durar al-Muntathirah menyatakan hadis ini sebagai
thabit dan sahih.
Imam Ibn Rejab menulis dalam Lataif al-Ma‘arif, bahawa Imam
Sufyan bin ‘Uyainah berkata:
"Kami telah mengamalkan hadis ini selama 50 atau 60
tahun, maka tidak kami lihat melainkan kebaikan.”
Comments
Post a Comment